Sjöfylleri sällsynt räddningsuppdrag

Segelbåten Gäddmaskinen plockade vid ettiden går upp en kraftigt berusad man som hade kapsejsat med sin båt utanför Lickershamn. Det var en 60-årig Visbybo som låg i vattnet med flytvästen på. Han var kraftigt nedkyld.

Gotland2007-06-27 01:07
Sjöräddningen i Visby larmades samtidigt som GA var på besök vid deras station i Visby hamn - för att prata om sjöfylleri! Ett manskap på fyra personer kallades snabbt ihop för att rycka ut med räddningskryssaren Rescue Carnegiestiftelsen. Under tiden larmade regionchefen Lars-Göran Larsson också polis och räddningstjänst för att få dit en ambulans.Gick djupt
- Det märkliga är att jag fick uppgift om att den här berusade mannen iförd flytväst hade siktats i vattnet av ett finskt lastfartyg cirka en halvtimmas gång utanför Lickershamn. Men det fartyget försökte inte rädda mannen. Det gjorde man i stället från segelbåten Gäddmaskinen som hade gått från Visby och var på väg till Lickershamn. Då var det vatten upp till relingen i den kapsejsade båten, berättar Lars-Göran Larsson.Sammanträffande
GA:s reporter hade stämt träff klockan 13 i går med chefen för sjöräddningen på Gotland, Lars-Göran Larsson, för att prata om sjöfylleri och om vilka typer av uppdrag sjöräddningen brukar få utföra. Då går larmet!- Annars brukar det inte vara så mycket sjöfylla som vi får åka ut på. Det är mest i skärgården som det är stora problem med detta. Förra sommaren var det ett uppdrag med tre killar i en motorbåt. Dom skulle till Kneippbyn men gick på grund vid Nyrevsudd nära Gnisvärd! Så det här är det första fallet av sjöfylleri som vi får ta oss an i år, säger Lars-Göran Larsson.Svårnått
Senast man fick rycka ut var den gånga helgen med de två unga männen som hade ramlat ner vid Kneippbyn och där den ene dog. Det gick bara att hämta dem från sjösidan. Därför larmades sjöräddningen. Närmast i tur står nu Gotland runt kommande helg.- Då brukar det alltid bli något. Någon som får benbrott, får bommen i huvudet eller det som är vanligast, blir väldigt sjösjuk. När det blir dimma kan det också bli en och annan som går på grund. Sedan har vi de här som åker hit från fastlandet och inte kan så mycket utan helt förlitar sig på elektroniska sjökort eller får soppatorsk. Det är många sådana fall. Tyvärr finns det nästan inte riktiga sjöfolk längre i fritidsbåtarna. Frivilligt
Andra uppdrag gäller att transportera in personer från fartyg till land, exempelvis sådana som blivit akut sjuka eller skadade. 125 nautiska mil är den radie från Gotland som man utför uppdrag inom. Någon ekonomisk ersättning finns inte. allt jobb är på frivillig basis.- Belöningen är att rädda liv, säger Lars-Göran Larsson.
Sjöräddningssällskapet är en frivillig organisation. Huvudman är sjöfartsverket. Men det är donationer, testamenten och tiggeri som klarar kostnaderna. Alla som deltar i sjöräddningsarbetet är frivilliga, även chefen Lars-Göran Larsson. 1 500 kronor får han per år. Det går åt till frimärken och kuvert när han ska skicka rapporter till sjöfartsverket.Tre sjöräddningsstationer finns, Visby, Fårö och Vändburg. Tillsammans utför 44 frivilliga cirka 70 uppdrag per år. Totalt i hela landet finns 65 sjöräddningsstationer och 1 600 frivilliga.I år fyller Sjöräddningssällskapet 100 år. 23-30 juli kommer man att anordna uppvisningar runt om Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om