Sjöräddningen i Visby är hotad
Från årsskiftet har Sjöräddningssällskapet inte längre möjlighet att tanka sina båtar i Visby hamn på nätter och helger. - Om det inte löser sig tvingas vi lägga ned verksamheten i Visby, säger sällskapets regionansvarige Lars-Göran Larsson.
- När vi kommer tillbaka från ett uppdrag behöver vi tanka båtarna för att vara beredda när nästa larm kommer, säger Lars-Göran Larsson.
Ständig jour
Tidigare ägdes sjömacken i Visby hamn av Cykel- och Mc-hallen. Då fanns ett nyckelskåp där var och en hade sin nyckel. Deras tankande registrerades och debiterades sedan. För ett par år sedan togs macken över av Bo Gustavsson. Sedan han blivit av med en del drivmedel togs nycklarna bort och Sjöräddningssällskapet fick kontakta honom när de behövde tanka. Han driver också anläggningen i småbåtshamnen i Visby.
- Ofta finns han ju i närheten. Men på nätter och helger har han fått åka hit extra när vi behövt tanka. Nu har han tröttnat på det och sagt upp avtalet till årsskiftet. Jag förstår honom. Att ha ständig jour utan att få betalt för det håller inte i längden. Så det har vi ingen kritik emot.
Sjöräddningssällskapet vände sig till Gotlands kommuns hamnavdelning och bad att få sätta en egen dieseltank bredvid dem som redan finns i hamnen. Men miljö- och hälsoskyddsförvaltningen sa nej. De vill inte ha fler tankar i hamnen.
Statlig tjänst
Då vände man sig till Sjöfartsverket, som ansvarar för sjöräddningen i landet, och som har ett gott samarbete med Sjöräddningssällskapet. Verket har en tank i Visby hamn och Sjöräddningssällskapet bad att få använda utrymme i deras tank. Men det blev nej.
- Vi är tacksamma att Sjöräddningssällskapet finns och vi har ett gott samarbete, säger Lars Widell på Sjöfartsverket. men vi får enligt lag inte sälja bränsle till andra, med undantag för Kustbevakningen eller andra i statlig tjänst. Hamnar de vid vägs ändå och riskerar att tvingas lägga ned verksamheten så är vi beredda att delta i dialogen för att hitta en lösning inom de regler som finns. Det måste gå att ordna. Vi har ett pragmatiskt synsätt och har ingen anledning att vara stelbenta.
Styrs av donationer
Lorenz Broman, chef för ostkustens sjötrafikområde vid Sjöfartsverket, betonar att Sjöräddningssällskapet är viktigt för att Sjöfartsverket ska klara regeringens uppdrag att se till att det finns resurser så att 90 procent av dem som larmar kan nås av en räddningsinsats inom 30 minuter.
- Vi delar sjöräddningsintresset, men var de etablerar sig styrs av donationer och är ingenting vi kan påverka. De ansvarar själva för att ordna bunkring av olja och diesel. Men självklart hoppas vi att de blir kvar i Visby.
Lars-Göran Larsson ska nu vända sig till Kustbevakningen för att höra om Sjöräddningssällskapet kan använda deras tank i Visby hamn.
- Om vi tvingas lägga ned verksamheten i Visby blir det ju tredje man som blir drabbad. Det handlar om ungefär 20 000 liter diesel per år. Förr var det bunkertankar överallt i hamnen, nu finns bara några få. Det handlar ju om att rädda liv och då kan väl knappast en tank mer göra någon större skillnad, säger Lars-Göran Larsson.
Fakta/ Sjöräddningssällskapet
Sjöräddningssällskapet är en ideell organisation med 50 000 medlemmar. Frivilligkåren består at 1 500 personer som bemannar cirka 70 stationer längs den svenska kusten och vid sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren och Mälaren.
På Gotland finns stationer i Visby, på Fårö samt i Vändburg. Sällskapets båtar är ofta finansierade genom donationer från privatpersoner. Enligt tradition får donatorn döpa båten och bestämma vilken station den ska tillhöra.
De som bemannar stationerna turas om att ansvara för jourtelefonen. Femton minuter efter ett larm ska båten ha lämnat hamnen.
På Gotland finns stationer i Visby, på Fårö samt i Vändburg. Sällskapets båtar är ofta finansierade genom donationer från privatpersoner. Enligt tradition får donatorn döpa båten och bestämma vilken station den ska tillhöra.
De som bemannar stationerna turas om att ansvara för jourtelefonen. Femton minuter efter ett larm ska båten ha lämnat hamnen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!