"Sjötrafik till utlandet påverkar inte fastlandsfärjor"
Reguljär sjötrafik mellan Gotland och utländska hamnar kan tillåtas.Det skulle inte påverka färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet.Det slår Rikstrafiken fast i ett remissyttrande till regeringen.
I dag är möjligheterna till sådan trafik starkt begränsade för att skydda kvaliteten på den statsunderstödda trafiken mellan Gotland och fastlandet.
Det regleras av den så kallade Gotlandsförordningen från 1997. Enligt den måste ett rederi bedriva trafik mellan Gotland och fastlandet minst fem gånger per vecka under hela året för att utlandstrafik ska tillåtas via Gotland.
Förordning kan tas bort
Men Rikstrafiken slår fast att Gotlandsförordningen skulle kunna tas bort utan några större konsekvenser.
"Så länge det statliga engagemanget är på nuvarande nivå är Rikstrafikens bedömning att kommersiell trafik som konkurrerar med dagens Gotlandstrafik sannolikt skulle vara olönsam även om Gotlandsförordningen helt togs bort", skriver Rikstrafiken.
Anledningen, enligt Rikstrafiken, är att Gotlandstrafiken i dag på grund av statsstödet är så snabb och billig för passagerarna.
Nynäsham-Gdansk
Om förordningen tas bort innebär det att det skulle vara fritt fram för till exempel linjen Stockholm-Riga att angöra Slite, eller linjen Nynäshamn-Gdansk att angöra Visby. Det är också den senare som Rikstrafiken tror har störst potential.
Skulle något rederi välja att trafikera utländsk hamn via Gotland och det skulle få negativa konsekvenser för Destination Gotland kan det bli aktuellt med kompensation.
- I så fall, ja. Det skulle ju ändra förutsättningarna i det avtal som finns mellan staten och Destination Gotland, säger Lars Hellström, avtalsansvarig på Rikstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!