Saneras för att undvika oljekatastrof

TvÄ man rÀddades nÀr fartyget sjönk och 209 kubikmeter olja gick till botten. 40 Är senare har sanering inletts, av ett vrak som kunde ha orsakat en katastrof för Gotland.

Det förlista fartyget Rone ligger pÄ nÀra 100 meters djup, för djupt för att dykare ska kunna arbeta. Nu anvÀnds en avancerad undervattensrobot som borrar hÄl i oljetankarna och fÀster slangar som kan pumpa upp oljan.

Det förlista fartyget Rone ligger pÄ nÀra 100 meters djup, för djupt för att dykare ska kunna arbeta. Nu anvÀnds en avancerad undervattensrobot som borrar hÄl i oljetankarna och fÀster slangar som kan pumpa upp oljan.

Foto: Fredrik Lindgren

Gotland2022-09-22 17:15

Motortankern Rone var gammal, byggd i Norge 1916 och inte avsedd för öppet hav, nĂ€r hon i februari 1981 mötte sitt öde i den kraftiga vinterstormen pĂ„ sin vĂ€g till Gotland. 

Fartyget hade med tvÄ mans besÀttning lÀmnat NynÀshamn och destinationen var Slite. DÀr skulle lasten, bestÄende av tjockolja avsedd för GotlandsfÀrjan, lossas medan oljan fortfarande var varm.

Utanför kusten i Lummelunda, 28 kilometer frĂ„n land, blev de höga vĂ„gorna för stor pĂ„frestning och fartyget började gĂ„ lĂ€ck. Med sin tunga last gick Rone nu djupt i sjön och tog in stora mĂ€ngder vatten. Kaptenen insĂ„g katastrofen och slog larm. 

NÀr sjörÀddningen kom till platsen var fartyget bortom all rÀddning. Rone sjönk med fören först till 98 meters djup.

Enligt sajten Dyk och hav kunde den ena besÀttningsmannen rÀddas i aktern, medan de ska ha sett den andra rusa tillbaka in i styrhytten. Skrovet ska dÄ ha börjat gÄ i bitar och propellern ha vispat högt i luften. Snart sÄg man dock att den sista besÀttningsmannen krampaktigt klamrade sig fast i relingen och Àven han kunde rÀddas. Anledningen att han rusade tillbaka till bryggan ska ha varit, att han ville hÀmta sin plÄnbok!

Havs- och vattenmyndigheten har klassat vraket som ett av de fem farligaste i Sverige. Förra Äret tömde man ett lÀckande vrak utanför Lysekil och med hjÀlp av 25 miljoner kronor i statliga medel har ett komplicerat arbete den hÀr veckan inletts för att tömma Àven Rone pÄ sin last.

– Vi har inga uppgifter pĂ„ att det har lĂ€ckt, men nĂ€r man tittar pĂ„ undervattensbilder kan man se olja med blotta ögat som sitter pĂ„ vraket och det kommer klumpar pĂ„ nĂ„gra centimeter som försvinner med vattnet, sĂ€ger Fredrik Lindgren, utredare pĂ„ havsmiljöenheten.

Han befinner sig just nu ombord pÄ det 80 meter lÄnga fartyget Vina, dÀr ett danskt-norskt samarbete mellan tvÄ företag ska försöka pumpa upp oljan. Ett arbete som görs för att undvika en större miljökatastrof för Gotland. Enligt Havs- och vattenmyndigheten Àr scenariot vid ett större lÀckage att oljan skulle nÄ Gotlands vÀstkust.

– Skulle det ske pĂ„ vĂ„ren inför en turistsĂ€song skulle det pĂ„verka organismer som larver och fĂ„glar, men ocksĂ„ turismen. Det kĂ€nns jĂ€ttebra att vi nu kan tömma vraket pĂ„ olja, sĂ€ger Fredrik Lindgren.

Att fartyget ligger pÄ för stort djup för att arbeta med dykare komplicerar hela operationen. För första gÄngen anvÀnder sig Havs- och vattenmyndigheten av teknik med en undervattensfarkost.

– De har undersökt vraket och var pĂ„ de olika lasttankarna man kan sĂ€tta borrutrustningen, sĂ€ger Fredrik Lindgren och berĂ€ttar hur undervattensfarkosten har fĂ„tt börja med att putsa skrovet stĂ„lrent dĂ€r hĂ„len ska borras, för att pumparnas magneter ska fĂ€sta sĂ€kert.

Inledningsvis Àr planen att försöka undvika att vÀrma den tjockflytande oljan, som har en konsistens ungefÀr som tandkrÀm.

– NĂ€r man vĂ€rmer oljan blir den lĂ€ttflytande och det ökar risken för att den ska lĂ€cka ut frĂ„n andra delar av vraket, dĂ€r man inte vill att det ska lĂ€cka, sĂ€ger han.

BesÀttningen pÄ omkring 20 personer ombord pÄ Vina ska borra sig in i tio tankar i vraket och hela operationen berÀknas att pÄgÄ under tvÄ veckor.

– Det Ă€r komplicerat, helt klart. Det Ă€r en stor organisation som krĂ€vs för att fĂ„ allt att fungera. Att följa ett sĂ„nt hĂ€r projekt Ă€r alltid jĂ€ttespĂ€nnande och man fĂ„r nya erfarenheter, sĂ€ger Fredrik Lindgren.

Sanering av vrak

LÀngs Sveriges kuster ligger hundratals vrak som innehÄller miljöfarliga Àmnen.

Rone Àr femte farligast och ligger pÄ 98 meters djup, 28 kilometer vÀster om Gotland.

Saneringen Àr projekterad till 25 miljoner kronor i statliga medel frÄn regeringen.

Arbetet utförs av danska JD Contractor och norska Miko Marine frÄn fartyget Vina med hjÀlp av en obemannad undervattensrobot.

Oljan pumpas i varma slangar och lagras ombord pÄ Vina i tankar pÄ vardera 25 kubikmeter.

KĂ€lla: Havs- och vattenmyndigheten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!