Ska lära vitvaru- handlarna rätt energimärkning
Det är si och så med energimärkningen av vitvaror i butikerna trots att denna märkning enligt lag är obligatorisk.- Gotland är inte sämst, men inte bäst heller, säger Helena Ahlkvist Johansson och Berit Carlsson från Konsumentverket. De båda är just nu på ön för att lära vitvaruhandlarna att sköta energimärkningen på rätt sätt.
Det var en förbättring jämfört med förhållandena 1997. Då vara bara 30 procent av varorna märkta.
Det var en förbättring men det var inte bra.
<span class=MR>Pilotprojekt</span>
I ett pilotprojekt gör nu Berit Ahlkvist Johansson och Berit Carlsson besök på tre olika orter för att skaffa sig en bild av läget och hjälpa handlarna. Tre kommuner är utvalda. Det är Luleå med sina stora kedjor, det är Borås med blandning av smått och stort och det är Gotland med många mindre butiker.
Vi är inte ute för att kontrollera utan för att utbilda handlarna. Det har visat sig att detta med energimärkning inte är så enkelt, säger konsumentverkets representanter.
Leverantören skall sända med informationen men det ligger på handlarens ansvar att se till så att varje enhet får sin korrekta märkning.
Det skall vara lätt för konsumenten att få en u uppfattning om hur energislukande apparaten är.
En undersökning som gjorts visar att kunderna i första hand vänder sig till handeln när man vill ha fakta om energiförbrukningen. Därför måste handlarna ta sitt ansvar.
Helena Ahlkvist Johansson och Berit Carlsson jobbar på ett ganska speciellt sätt. De rättar sig helt efter handlarnas önskemål om tider. Det betyder att de kan få ställa upp tidiga morgnar och sena kvällar. Att dra samman elhandlarna är en modell som man inte tror så mycket på. Och när handlarna själva får bestämma sker sammanträffandena ofta utanför ordinarie affärstid.
Tio butiker på ön skall besökas. Den elfte behöver inget besök eftersom allt sköttes perfekt där vid kontrollen för ett halvår sedan. Den goda vana man har i den i Hablingbo belägna affären är att märka våtvarorna direkt när de packas upp.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!