Skadegörelse och busliv på bussarna
Säten skärs sönder. Det klottras och förstörs. Och stämningen uppfattas ibland som hotfull av såväl chaufförer som medpassagerare. Kollektivtrafikens kvällsturer har blivit ett påtagligt problem. - Situationen är allvarlig, säger tekniska förvaltningens chef Per Lindskog.
Avdelningschefen för kollektivtrafiken informerade om de klagomål som kommit in om arbetsförhållandena på kvällsturerna, främst i landsbygdstrafiken på Klintehamn och Hemse.
Vuxna drar sig för att åka
Men problemen med busliv, förstörelse och klotter finns även i stadsbussarna.
Buslivet har blivit ett arbetsmiljöproblem för chaufförerna. Och det har även lett till att det totala passagerarantalet har sjunkit.
- Vi ser en minskad försäljning, konstaterar Per Lindskog.
Vuxna, betalande passagerare drar sig för att ta bussen. Troligen på grund av buslivet.
Ett slags ungdomsgård
Bussarna har blivit tonåringarnas hemmaplan. Ett slags ny ungdomsgård, enligt tekniska förvaltningens beskrivning.
Att skylla allt på "bussiga kortet", kortet som ger skolungdomar gratis resor hela terminerna, är dock för enkelt, anser nämnden.
Samhällsproblem
- Att bara dra in kortet löser inte hela problematiken, säger Tommy Gardell (s), tekniska nämndens ordförande.
I stället vill han han en bredare och grundligare diskussion om det här. För det handlar inte bara om bussarna, menar han. Det är ett mycket större samhällsproblem.
Vill ha en handlingsplan
- Vi måste få till en helhetslösning på problemet med busliv och förstörelse och där måste alla parter som jobbar med ungdomar delta, menar han.
Tommy Gardell har därför kontaktat Björn Jansson på den sociala sidan, Brittis Benzler i skolan, Anne Ståhl Moussa på kultur- och fritidssidan, polisstyrelsen, ungdomsgruppen med flera för att få alla gemensamt ska försöka skapa en handlingsplan och ett åtgärdspaket för att få stopp på tonårsbuset.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!