På tisdag väntas riksdagens trafikutskott ta upp frågan.
Utgångspunkten är ett antal motioner från den gotländske riksdagsledamoten Christer Engelhardt (S) där han kräver förbättrade och långsiktigt hållbara villkor för Gotlandstrafiken. En av motionerna handlar specifikt om frakterna.
Skarp debatt
Och ett av förslagen där är att det så kallade Gotlandstilläget (se faktaruta) slopas.
- Den modell vi har idag är inte bra. Trots Gotlandstillägget ligger ju fraktkostnaderna för de gotländskas företaget mer än 30 procent högre än jämförbara företag på fastlandet. Vad jag vill är att Gotlandstillägget byts ut mot något bättre, säger Christer Engelhardt.
Genom att den rödgröna oppositionen i utskottet fått stöd av Sverigedemokraterna i den här frågan finns det nu majoritet för ett ja till Engelhardts motioner. Men i utskottets skrivning står det att man vill att regeringen verkar för en snar avveckling av Gotlandstillägget. Och det talas inte om vad som ska komma i stället.
Och detta har orsakat en skarp politisk debatt.
Tufft för jordbruket
Engelhardts gotländske riksdagskollega Gustaf Hoffstedt (M) menar att ett snabbt avvecklande av Gotlandstilläget kommer att totalt sparka undan benen för stora delar av det gotländska näringslivet.
- Det handlar om cirka 50 miljoner kronor som med all sannolikhet kommer att hamna på prislappen för de gotländska företagens frakter. Det blir mycket tufft för inte minst det gotländska jordbruket, spår han.
Men har inte du också agerat för ett slopande av Gotlandstillägget?
- Att det nuvarande systemet inte fungerar är nog alla på Gotland överens om. Men vad jag förordat är en långsam avtrappning av Gotlandstillägget. Inte att det snarast ska tas bort och framför allt inte att det tas bort utan att man infört något annat. Det är en helt ansvarslös politik, säger Gustaf Hoffstedt.
Kostnadsneutralt
Själv ser han helst att man, i stället för att gå via transportföretagen, får ett system där staten ser till att de gotländska frakterna blir kostnadsneutrala med riket. Att man går via skattsedeln, helt enkelt.
Och det är ungefär vad Christer Engelhardt också vill.
- Staten har ansvar för att trafiken till och från Gotland fungerar och att Gotland ges samma förutsättningar som andra landsändar. Resor och frakter ska inte kosta mer till eller från Gotland än motsvarande sträcka på fastlandet, säger han.
En skjuts framåt
Att Gotlandstillägget skulle avskaffas med ett klubbslag om trafikutskottet godkänner hans motioner tror han inte alls på.
- Det är inte så det går till. Jag skriver ju också i motionen att avvecklingen ska ske under ordnade former. Och självklart ska inte kostnaderna vältas över på de gotländska näringarna, säger han.
Han tror att även trafikutskottets ledamöter är införstådda med de tankegångarna. Och han ser positivt på ett ja i utskottet.
- Jag tror att ett ja där kan ge Gotlandsfrågan en rejäl skjuts framåt. Hela trafikfrågan "hottas" upp, säger han.