Skärpta krav på snabbfärjorna

Transportstyrelsen skärper nu kraven på snabbfärjorna.
Befälen får träna mer på krissituationer och tekniken ombord ska kollas bättre.

Gotland2011-06-11 04:00

- Befälen här får börja träna tidigare med de erfarna befälhavarna, säger Christer Engström, ordförande för Seko sjöfolks klubb på Destination Gotland.

Säkerhetsreglerna för snabbfärjor skärps efter färjekrocken utanför Nynäshamn för snart två år sedan. Destination Gotland har redan börjat tillämpa de nya kraven som ställs upp som resultat av olyckan.

- Man hade kanske inte den nivå som krävdes. Vi har ökat utbildningskraven på vissa befattningar, säger Jörgen Zachau, chef för utredningsavdelningen inom Transportstyrelsens sjöfartsavdelning.


Övning i simulator
Nu ska befälen övas för att klara en krissituation.

- I en simulator skapar man en situation som är ett resultat av flera försvårande händelser. Sedan ska befälet hantera den situationen, säger Jörgen Zachau.

Transportstyrelsen ska också kontrollera sommarpersonalen bättre så att de verkligen vet vad som gäller om en nödsituation skulle uppstå. Tekniken ska också kontrolleras bättre. Det automatiska identifikationssystemet AIS samt färdskrivaren hade fel på olycksfärjan HSC Gotlandia II.

- Vi vill säkerställa att man hanterar dem rätt, säger Jörgen Zachau.


Bemanningen ses över
Färdskrivaren och AIS ska nu kontrolleras oftare och förses med större minneskapacitet, så att man kan gå tillbaka och kontrollera förhållandena om en nödsituation skulle uppstå igen.

Även bemanningen ombord ska ses över. Det kan innebära krav på en ökad bemanning framöver.

- Rent teoretiskt kan det inte uteslutas. Men jag är inte helt säker på att det finns ett behov.

HSC Gotlandia II har i dag 19 man i besättningen.

- Det ska räcka. De är dessutom ombord kortare tid än besättningen på de stora färjorna, säger Christer Engström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om