Skatterazzian gav klirr

Under sommaren gjorde hemliga kontrollanter från Skatteverket 260 besök på gotländska näringsställen. Vid var fjärde kontroll noterade de felaktigheter.
- En hel del kan man betrakta som slarv, säger Anette Kvarfordh, samordnare på Skatteverket.

Gav böter. Skatteverket gjorde 260 kontroller på gotländska näringsställen. Flera fick böter. Bilden är inte från Gotland.Foto: Erik Mårtensson / SCANPIX

Gav böter. Skatteverket gjorde 260 kontroller på gotländska näringsställen. Flera fick böter. Bilden är inte från Gotland.Foto: Erik Mårtensson / SCANPIX

Foto: ERIK M?RTENSSON / SCANPIX

Gotland2012-09-19 04:00

Enligt Skatteverkets uppgifter kostar skattefusk och svarta affärer staten runt 20 miljarder kronor om året. Därför gör myndigheten i år 20 000 kontroller av näringsställen i landet.

Först och främst har Skatteverket granskat om alla företag skaffat kassaregister, vilket är obligatoriskt sedan kassaregisterlagen trädde i kraft 2010. Dessutom har kontrollanterna gjort inköp och kontrollerat om de blir erbjudna kvitto. Myndigheten har också undersökt hanteringen av personalliggare.

- Vi har handlat i affärer, ätit på restauranger och stått i barer och tittat på om man lämnat kvitto till varje kund och så, säger Anette Kvarfordh som själv deltagit i granskningen på Gotland.


Var fjärde var fel
260 kontroller genomfördes på ön under sommaren hos 160 näringsidkare-i många fall gjordes alltså flera kontroller på samma företag. Vid 64 av kontrollerna, eller knappt 25 procent, upptäcktes felaktigheter.

- En hel del kan man betrakta som slarv, säger Anette Kvarfordh.

Vid fem tillsynskontroller visade det sig att det fanns kassaregister som inte anmälts till Skatteverket. De företagen har fått en kontrollavgift på 10 000 kronor.

- Det är allvarligt, för lagen bygger ju på att Skatteverket ska veta vilka kassaregister som finns. Har man inte anmält det så finns man inte med i vårt system, säger Anette Kvarfordh.


Fler felaktigheter
Kontrollanterna från Skatteverket gjorde kontrollköp vid näringsställen för att se om de skulle få kvitton och om försäljningen registrerades i kassaregistret. Vid 13 kontroller upptäckte de felaktigheter som ger kontrollavgift på 10 000 kronor.

Myndigheten har också tittat i personalliggare för att se om all verksam personal varit införda där, vilket personalliggarelagen kräver. 19 av 34 kontrollerade företag hade gjort fel där.

Var det överraskande många som gjort fel?

- Delvis. När det gäller personalliggare så har felaktigheterna ökat, det fick vi belägg för, säger Anette Kvarfordh.

Vad händer sedan med de företag som gjort fel och fått kontrollavgift?

- Vi försöker att i möjligaste mån göra en uppföljning och se om de förbättrat sig. Är det så att man får fler kontrollavgifter, så tittar vi närmare på de företagen och gör en fördjupad utredning om det rör sig om skatteundandragande.

Om det rör sig om ett stort skatteundandragande har Skatteverket en skyldighet att göra en åtalsanmälan.

Trädde i kraft 1 januari 2010. Lagen innebär att den som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller kontokort, och har en omsättning på över 176 000 kronor (2012) måste ha ett certifierat kassaregister. Som företagare måste man enligt lagen alltid ta fram och erbjuda kunden ett kvitto.

Källa: Skatteverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!