Tonnageskatt skapade danska stänk i upphandlingen

Rådande skatteregler ledde till att Gotlandsbolagets danska dotterbolag Alvina Shipping, snarare än Destination Gotland, tilldelades den upphandlade Gotlandstrafiken för kommande trafikperiod. Resenärerna kommer dock inte märka av någon skillnad.

Destination Gotlands vd Marcus Risberg och Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson under måndagens pressträff.

Destination Gotlands vd Marcus Risberg och Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson under måndagens pressträff.

Foto: Jakob Hallingberg Romin

Gotland2024-06-24 18:01

Den kommande trafikperioden som sträcker sig från den 1 februari 2027 till utgången av 2035. 

– Trafiken mellan Gotland och fastlandet är en del av vår identitet, och vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit förnyat förtroende från Trafikverket, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson.

Formellt sett är det alltså Gotlandsbolagets nyligen bildade danska dotterbolag som tilldelats trafiken under kommande avtalsperiod, men trafiken kommer fortsätta att bedrivas av Destination Gotland.

– Vi kommer ha svensk flagg på fartygen, svensk besättning och svenska kollektivavtal. 

undefined
Destination Gotland kommer trafikera den upphandlade färjetrafiken även kommande period.

Anledningen till att Alvina Shipping bildats är helt enkelt att Gotlandsbolaget på så vis ska kunna åtnjuta de fördelaktigare danska reglerna gällande tonnageskatt. 

Rikard Engström är strateg på Trafikverket, på uppdrag av regeringen gjorde han i fjol en utredning om uppdaterade tonnageskatteregler i Sverige.

– Tonnageskatt innebär att man kör en rak schablonskatt istället för att beskatta verksamheten utifrån konjunktur. De danska reglerna är mer flexibla och tillåtande, och så har det sett ut länge, säger Rikard Engström.

För att omfattas av tonnageskattesystemet enligt de nuvarande svenska reglerna så krävs att man i hög utsträckning går i internationell trafik.

– Vilket Gotlandsbolaget förstås inte gör, men det danska rederiet omfattas av det. Så det är inget konstigt med Gotlandsbolagets lösning, de gör det 'by the book'. 

Håkan Johansson vill i nuläget inte närmare precisera hur stor skatteskillnaden blir tack vare konstruktionen med Alvina Shipping, men han är tydlig med att lösningen var nödvändig för att Gotlandsbolagets anbud skulle ha en chans att stå sig i konkurrensen.  

– Skillnaden mellan de svenska och danska tonnageskattesystemen är så pass stor. Ska vi överhuvudtaget kunna vara konkurrenskraftiga mot ett internationellt anbud så är det en förutsättning för oss att kunna använda oss av det danska systemet. 

Arbetet med att få igenom nya svenska regler pågår som sagt. Om så sker kommer inga tjänster försvinna till Danmark.

– Nu ligger fokus på att vi ska få en svensk tonnageskatt som inkluderar Gotlandstrafiken och då förändras ingenting, då kommer även den ekonomiska och strategiska ledningen finnas kvar i Sverige precis som i dag, säger Håkan Johansson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!