Det är i bokslutet för 2017 som Destination Gotland gjort avsättningar på strax över 28 miljoner kronor för vad som benämns som "åtagande enligt charteravtal".
I Skatteverkets beslut beskrivs avtalet närmare:
"Bolaget har under 2017 ingått avtal med Rederi AB Gotland avseende hyra av två passagerarfartyg. Avtalet löper mellan 2017-2027 och innefattar ett åtagande för Bolaget att återställa fartygen till samma kondition som de levererades. Bolaget har i bokslutet för 2017 därför gjort avsättning för återställningskostnader i syfte att möta åtagandet".
Tilltaget gillas inte av Skatteverket, som nu beslutat att Destination Gotland ska betala närmare 5,5 miljoner kronor i form av skatt och skattetillägg. Myndigheten skriver i sitt beslut att mattbyten och reparationer av hytter och motorer snarare är att betrakta som vanligt underhåll av ett fartyg.
"Skatteverket delar inte er uppfattning om att de utgifter som ni kan komma att få för att hytter, motorer, dockning eller mattbyten med mera är att se som en återställningskostnad. För att det ska vara fråga om en sådan återställningskostnad, för vilken en principiell rätt till avsättning kan föreligga, krävs det att en genomgripande ändring har gjorts av exempelvis fartygens planlösning".
Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland:
– Vi har gjort avsättningar enligt god redovisningssed godkända av vår revisor vilka Skatteverket underkänt. Bortsett från skattetillägg blir den totala skatten densamma.