Skenande kusar i herrejössesmaskin

Gotland Ring är en racingbana på norra Gotland som kan få den lugnaste filbunken att odla horn på huvudet. Har du själv en gammal Trabant till bil så kanske en 512-hästars herrejössesmaskin är något att testköra.

Gotland2007-07-13 06:00
Banan som är belägen precis vid kalkbrottet i Storugns är vacker. Runt omkring snurrar vindkraftverken och på banan gasar glada amatörer för fulla muggar. Den främsta verksamheten på Gotland Ring är egentligen inte till för allmänheten. Men under sommaren tillåts vanliga Svenssons att testa sina egna fordon, eller låna lite mer exklusiva hästkrafter för att testa gummit mot asfalten på ett säkert sätt.
- Under våren och hösten är det mest företagsevent. Men för att öka utbudet anordnar vi så kallade Trackdays eller allmänhetens körning, säger Claes Friberg som är operativ chef för Gotland ring.
Då kan du som vanlig vägnisse testa en Corvette Z06 med 512 springande hästkrafter. Eller en Cadillac.
Enligt Claes bidrar den allmänna körningen till en bättre trafikmiljö, eftersom körning på bana gör att föraren blir bättre och säkrare. Instruktörer finns på plats för att vägleda oerfarna bilister eller motorcyklister, och vill man så går det bra att ta privatlektioner.
Kanske känner du inte för att själv köra. Då finns en "Ringtaxi" som låter besökaren sitta med en utbildad racerförare och åka några varv runt banan i högsta möjliga fart. Vare sig det är i din egen gamla bil, eller i en betydligt nyare och snabbare.
- Vi har både Corvette och Cadillac som är anpassade till Gotland ring. Det finns även en Hummer som besökare kan få testa på en annan bana, säger Claes.
Invid banan finns en nybyggd restaurang som under sommaren håller öppet de dagar det är allmänhetens körning. Att bara åka dit och kolla kostar ingenting. Men vill du själv klia på ratten så finns en uppdaterad prislista på Gotland rings hemsida. Priserna ligger mellan 500-800 kronor för att framföra ditt egna fordon på banan. Att testköra värstingarna två varv kostar ingenting. Men är du under 30 år så tas en avgift ut på 1000 kronor. En privatlektion med instruktör kostar från 600 kronor i timmen.
- De flesta kan köra fort rakt fram. Men att kurva efter kurva köra fort och säkert kräver en riktig förare. Och det är det som är kul, att känna greppet när det svänger, och inte bara gasa när det går rakt fram, säger Claes.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om