Skjuts erbjuds - till ockerpris

Taxisommaren betyder fler körningar för öns taxibolag. Men många åkare lurar fortfarande kunderna med ockerpriser. - Det är jävligt tråkigt, säger Jimmy Leandersson, delägare i Taxi Visby.

Foto: Karl Melander

Gotland2012-07-14 04:00

Den fria prissättningen
i taxibranschen fortsätter att skapa väldigt varierande prisbilder hos taxibilarna på ön.

Med turisterna under sommaren kommer också oseriösa friåkare med ockerpriser på taxiresor på ön. För en del otursdrabbade turister blir det första mötet med Gotland en orimligt dyr taxiresa från flygplatsen eller hamnen.

En del i problematiken är att taxikunderna ofta inte vet hur man tolkar prisinformationen på bilarna.

Det är lag på att prisinformationen ska vara likadant utformad hos bilarna, och hos en seriös taxi sitter informationen väl synlig.


Gul ruta i rutan
I den gula rutan på taxins prisinformation ska det finnas ett jämförspris för en resa på 10 kilometer som ska ta 15 minuter.

- Är jämförspriset över 350 kronor är det en dyr taxi. Jämförspriset hos en oseriös åkare kan ligga på 500, 600 kronor eller ännu högre, säger Jimmy Leandersson, och fortsätter:

- Det är skandalöst att det är en fri prissättning. Vi försöker upprätthålla vår service och utbilda våra kunder, men det bästa hade varit en lagändring, säger han.


"Var uppmärksam!"
Johan Andersson, marknadsansvarig och åkare på Taxi Gotland, hoppas att kunderna själva ska göra aktiva val när de väljer taxi.

- Kunden har rätt att välja taxi helt själv, man behöver inte ta den första i taxikön. Man måste vara uppmärksam, har man satt sig
i bilen har man accepterat priset. Då åker man också på att betala notan, säger han.


Kör omvägar
På Gotland finns heller inte det krav på lokalkännedom som taxinäringen i Stockholm måste följa. Det innebär att hitresta taxiåkare inte alltid hittar och får köra omvägar.

Den fria prissättningen hos taxibolagen i Sverige infördes 1990.

Enligt Svenska Taxiförbundet är det enda som behövs för att köra taxi ett tillstånd, en taxameter och en tydlig dekal med prissättningen.


Vill ha tillsyn
- Tyvärr utnyttjar oseriösa åkare mindre vetande turister som de kör en enda gång. Vi har även varit med om oseriösa åkare med kriminella kopplingar som har utsatt hotell och hotellgäster för hot. Taxi står ju för service. Problemen som uppstår belastar hela branschen, säger Claudio Skubla, marknads- och kommunikationsansvarig på Svenska taxiförbundet.

Enligt honom räcker det inte bara med information, utan man måste ha en ökad tillsyn från både polisen och transportstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!