Skolan saknar rutiner när elever kränks

Gotlands skolor och förskolor brister när det gäller att motverka kränkande behandling av elever och arbeta med förebyggande elevvård. Även fritidshemmen får kritik för att inte eleverna ges meningsfull rekreation.

Det finns brister i hur regionen dokumenterar när elever kränks.

Det finns brister i hur regionen dokumenterar när elever kränks.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Gotland2019-09-30 09:43

Det framgår av ett föreläggande från skolinspektionen som bland annat kräver att grundskolan, förskolan och fritidshemmen på Gotland ska vidta åtgärder för att avhjälpa bristerna senast den 31 januari 2020.

Skolinspektionen har granskat dokumentationer när det gäller anmälningar om kränkande behandlingar och vad elevhälsan gör i förebyggande och hälsofrämjande syfte. Man har också intervjuat personal men inte pratat med elever och barn. Inspektionen gjordes i april. 

– Vi har tittat på om regionen följer skollagens krav och då har vi hittat de här bristerna, säger Linda Wolf på Skolinspektionen.

Skolan är skyldig att bedriva ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling. Om en elev kränks ska skolan både agera och dokumentera vad som hänt, vilket inte alltid sker. Bland bristerna finns exempel där personal visserligen agerar mot att en elev kränks men inte dokumenterat och fört det vidare till rektor.

– När vi intervjuat personal berättar man att fler vuxna kan se hur en elev kränks och agerar men dokumentationen faller mellan stolarna, ger Linda Wolf som exempel.

När det gäller elevhälsan så saknas tillräcklig tillgång till kurator, psykolog och skolsköterska. 

– I vissa skolor kunde vi inte se att man jobbade förebyggande.

I fritidshem ska regionen erbjuda samtliga elever en meningsfull fritid och rekreation och grupperna ska ha en lämplig sammansättning och storlek. Det fungerar inte på alla fritidshem.

Eftersom det finns stora brister i dokumentationen av både kränkande behandling och förebyggande elevvård, går det inte heller att kontrollera kvaliteten på arbetet. 

– Regionen får hitta egna lösningar men vi vill att man säkerställer att anmälningarna kommer in och att personalen blir bekväma med hur rutinerna ser ut, säger Linda Wolf.

Skolinspektionen gör regelbundna kontroller av skolorna i landet för att se att läroplanen följs.

– Det är kärnan i vårt arbete, säger Linda Wolf. 

Utbildningsdirektören i regionen Karl-Erik Söderberg säger att rutinerna ska säkerställas.

­-Vi är bra men kan bli bättre, säger han.

Stefan Nypelius (C) ordförande i barn- och utbildningsförvaltningen konstaterar att det inte finns rutiner att hantera det här och att man inte jobbat så mycket hälsofrämjandet.

-Det är jättebra att de trycker på vad som behöver göras, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!