Under det senaste läsåret fick 140 gotländska gymnasieelever sina studiebidrag indragna på grund av skolk.
Det är 6,3 procent av samtliga elever och innebär en ökning med 40 procent jämfört med läsåret innan.
Gotland ligger på fjärde plats i listan över de län som har högst andel elever som fått studiebidraget indraget.
Under det gångna läsåret ökade siffran i hela landet.
Enligt CSN beror ökningen främst på att myndigheten skärpt sina rutiner för när skolket ska rapporteras in.
Efter den 1 januari i år räcker det med några enstaka timmars skolk på en månad.
Tidigare hade skolorna en gräns på 20 procents ogiltig frånvaro på en månad innan man rapporterade till CSN.
Kan vara en väckarklocka
Region Gotlands gymnasiechef Jan Holmquist menar att hotet om indraget studiebidrag kan fungera som en väckarklocka för elever som skolkar.
- Det är väldigt effektivt. I många fall leder det till att ungdomarna direkt uppmärksammar det här och ändrar sitt beteende. Jag tycker i största allmänhet att disciplinen behöver skärpas till i gymnasieskolan.
Dubbelt så många
På Christopher Polhemgymnasiet i Visby har mellan 20-25 elever förlorat bidraget bara under den här terminen, berättar rektor Bo Eriksson.
- Det är ungefär det dubbla mot samma tid förra året. Jag tror inte att skolket i sig självt ökat, men fler förlorar bidraget på grund av skolk.
- Jag hoppas att hotet om indraget bidrag kan göra att skolket minskar. Även om jag egentligen inte tycker att man ska behöva hota med det för att få eleverna till skolan.
Hur jobbar ni för att minska skolkandet?
- Vi måste ha täta kontakter med elever som har mycket frånvaro. Och så är det jätteviktigt att ha bra kontakt med deras föräldrar så att vi kan hjälpas åt.
Har ni brustit i det arbetet?
- Det kanske vi har gjort. Nu med de tuffare reglerna märks det tidigare när en elev skolkar och vi måste jobba hårdare för att se till att öka närvaron, säger Bo Eriksson.
Ny teknisk lösning
Victoria Palmgren, rektor för Elfrida Andréegymnasiet, vill också vända den negativa trenden och tror att tekniken kan hjälpa till.
- Vi har problem med skolk och det är ett prioriterat område för oss. Målet är att alla elever ska vara på plats i skolan.
- I år har vi ändrat vårt system för rapportering av frånvaro så att även vårdnadshavare får en egen inloggning. På det sättet kan de gå in och titta på elevernas frånvaroanmälningar. Det är ett system som vi hoppas och tror på, säger Victoria Palmgren.