Skotska rederiet billigare

Anbudet från David MacBrayne Limited var 114 miljoner kronor lägre än Destination Gotlands. Trafikverket kunde dock inte acceptera bolagets krav, skriver GA.

Gotlandsbåten
Gotlandstrafiken
Färja
Snabbfärja
Destination Gotland
Gotlandsfärjan
Snabben
Solnegång
Katträngi
Inre hamnen 
Holmen
 
   
   Upphovsrätt :Tommy Söderlund/ GT  0739/252506                                      
   Får ej vidareutnyttjas utan tillstånd från upphovsman.
   Tillstånd ges dock i utsträckning enligt  
   lokalt UHR avtal för GotlandsMedia AB
   Kontakt:
   Fotograf Tommy Söderlund
   0739/252506  0498/202416
   tommy.soderlund@gotlandstidningar.se

Gotlandsbåten Gotlandstrafiken Färja Snabbfärja Destination Gotland Gotlandsfärjan Snabben Solnegång Katträngi Inre hamnen Holmen Upphovsrätt :Tommy Söderlund/ GT 0739/252506 Får ej vidareutnyttjas utan tillstånd från upphovsman. Tillstånd ges dock i utsträckning enligt lokalt UHR avtal för GotlandsMedia AB Kontakt: Fotograf Tommy Söderlund 0739/252506 0498/202416 tommy.soderlund@gotlandstidningar.se

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2014-05-07 07:28

De båda anbud som konkurrerade med Destination Gotland om färjeupphandlingen  2017-2027 höll inte alls måttet.

Det ena, från en 38-åring i Örebro, kunde Trafikverket snabbt avfärda som oseriöst. Mannen krävde att få två miljarder kronor i förskott, åtta månader innan trafikstart. Dessutom hade anbudet ett omslag med fartyget Estonia, skriver GA.

Anbudet från David MacBrayne Limitied var däremot av intresse. Miljömässigt var MacBraynes anbud bättre, men DG hade kortare restider.

Anbudet var 114 miljoner läger än DG:s men David MacBryne Limited ställde också krav i anbudet som avvek från upphandlingsunderlaget.

- Hade vi godtagit kraven och accepterat anbudet hade vi antagit ett orent anbud. Då hade vi tvingats göra om upphandlingen om någon överklagat, säger Thomas Andersson vid Trafikverket till GA.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om