Skuldsatta kan räkna med besök

Förra året fick Kronofogden 912000 ansökningar om betalningsföreläggande. Det är det högsta antalet någonsin.Samtidigt minskade antalet personer och företag som har obetalda skulder i Kronofogdens register.-Gotland följer rikstrenden, säger Stefan Pettersson, kronofogden i Visby.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-02-23 04:00
Några siffror om antalet ansökningar om betalningsföreläggande kan han inte redovisa för Gotland eftersom de i statistiken räknas tillsammans med Stockholm
Ansökan om betalningsföreläggande handlar oftast om att få en fordran mot någon fastställd så att en utmätning kan göras.
Britt-Marie Olsson, som arbetar med indrivningen av skulder på Gotland, berättar att det 2007 var 2586 personer och företag på Gotland som hade skulder som skulle drivas in.
Året innan var siffran 2902.
-Men nu är vi uppe i 2646 personer och företag så det går lite upp och ned. I vårt register finns 21 personer som är 18 år eller yngre som är föremål för indrivning.

Ut på fältet
Bara under januari i år drev kronofogden på Gotland in 3845000 kronor. Ungefär två miljoner var från företag.
-Sedan årsskiftet arbetar vi mer offensivt med indrivningen. Vi ska ut på fältet och försöka få mer kontakt med gäldenärerna, alltså de som har obetalda skulder som ska drivas in. Det känns väldigt positivt, tycker Britt-Marie Olsson.
Tidigare har kontakten huvudsakligen skett via brev, men nu kan de skuldsatta räkna med hembesök.

Utan förvarning
-Syftet är att på plats se om vi kan hitta egendom som kan mätas ut. Men det handlar också om att få en personlig kontakt, säger Britt-Marie Olsson.För det mesta meddelar vi innan att vi ska komma, men vi behöver inte göra det. Och misstänker vi att det finns utmätbar egendom som gäldenärerna inte vill tala om så kan vi göra hembesök utan förvarning.

Går in med låssmed
Har kronofogden meddelat tid för besök och ingen är hemma så lägger de en lapp i brevlådan att vid nästa besök så kommer de att ha med en låssmed och gå in ändå.
-Vi går alltid två och två av säkerhetsskäl, och vi har personliga larm. Men det har vi aldrig behövt använda. Vi blir oftast vänligt bemötta, berättar Britt-Marie Olsson.
Kronofogden har inte fått fler anställda för att kunna göra vara mer ute på fältet.
-Men vårt datasystem har byggts ut och blivit mer effektivt. Dessutom har konkursärendena flyttats över till Skatteverket. Så på det sättet har det skapats större utrymme att göra hembesök.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!