I höstas infördes nya rutter för skolbussarna. Meningen var att spara över tio miljoner kronor på skolskjutsarna, på bekostnad av längre skoldagar för eleverna.
Besparingen beräknades från en äldre bussupphandling som revs upp hösten 2008.
– Vi jämför med den överklagade upphandlingen. Med moderna bussar och ett branschavtal räknade vi då med en fördyring på 8-10 miljoner kronor. Vi hade nu hoppats att inte bara slippa fördyringen utan även pressa kostnaden, säger Brittis Benzler, ordförande för barn- och utbildningsnämnden.
Fler avtal
Närmare två miljoner kronor lades på en konsult som tog fram en ny skolskjutsorganisation.
Barn- och utbildningsnämnden insåg redan i våras att det skulle behövas några tilläggsavtal för att barnen inte ska tvingas tillbringa för lång tid i skolbussarna.
De beräknades leda till en fördyring på ett par miljoner.
Men det räckte inte. Förvaltningen har under hösten tvingats teckna ytterligare en handfull avtal om extrarutter.
Det har lett till en fördyring med ungefär fem miljoner kronor. Följden blir att kostnaderna för skolskjutsarna detta läsår blir omkring 35 miljoner kronor, ungefär desamma som i fjol.
– Vi hade ju hoppats att kunna flytta pengar till undervisningen. Nu är vi bara i situationen där vi slipper flytta pengar från undervisningen.
”Ett stökigt år”
Skolskjutsarna har i flera år dragit över budget, och det som var tänkt att bli ett trendbrott blev alltså platt fall.
Den nya organisationen var dessutom utskälld av föräldrarna och överklagades av ett stort antal familjer på ön, som protesterade mot restider och risker för barnen i trafikmiljön när de fick längre till skolbussen.
De dyra tilläggsavtalen kommer Region Gotland inte undan detta läsår. Barn- och utbildningsförvaltningen kommer däremot att få i uppdrag att hitta billigare lösningar till läsåret 2013-2014.
– Huruvida det var värt besväret vet vi inte förrän om ett par tre år när organisationen är inarbetad. Det har varit ett stökigt år för personalen ute i organisationen och försämringar för föräldrar och elever. Då hade det varit bra om vi åtminstone plockat hem de här pengarna, säger Brittis Benzler.