Skyddade miljöer ger chans för entreprenörer att tjäna pengar
Gotlands många skyddade miljöer, 103 naturreservat exempelvis, innebär inte att en död hand lagts över områdena. Tvärtom. Den som har den rätta entreprenörsandan kan tjäna pengar på de skyddade områdena, nämligen om han eller hon satsar på företagsamhet inom natur- och kulturturismen.- Faktiskt är det så att ju mer skyddat ett område är desto mer pengar kan man tjäna på det, säger Thomas Persson på länsstyrelsen.
Natur och kultur. Projektledaren Majvor Östergren håller upp rapporten som visar hur man kan utveckla natur- och kulturturismen på ön. Bakom henne och delaktiga i rapporten är Peranders Sandström, Thomas Persson, Marianne Samuelsson och Stellan Hedgren. Foto: Henrik Radhe
Foto: Henrik Radhe
Med Majvor Östergren som projektledare har arbetet pågått under en längre tid. Bland annat har man genomfört en "landsbygdsturné" då man från projektets sida mött allmänheten vid ett antal möten.
Erfarenheten från dessa är att de flesta förknippar naturreservat och andra former av naturskydd som hämmande och begränsande. Nu ville man från Länsstyrelsens sida vända på det hela och framhålla att de skyddade områdena är en stor möjlighet för den som vill bli en aktör inom turismen.
Vistelsen i reservatet är i och för sig gratis men det finns så mycket runt omkring som går att avgiftsbelägga - guidning, transporter, logi, mat med mera. Det går att ta betalt för att visa det som är gratis.
Utländska besökare
Att Gotland är en plats med unika natur- och kulturvärden är känt. Men det finns också en uppfattning som säger att värdena inte utnyttjas till fullo. Storstadsmänniskor och utländska besökare behöver hjälp att hitta till naturen och kulturen. Det är här som den lokala entreprenören har sin möjlighet genom att sätta samman och erbjuda speciella paket.Kanske är det framförallt utländska turister som skall lockas. Framtidsmöjligheterna torde vara goda med tanke på att exempelvis närbelägna Polen har en välmående medelklass som är större än hela Sveriges befolkning. Det finns personer i de allra mest folkrika länderna Kina och Indien som söker något exklusivt.
Lite genant kan det kanske tyckas att det finns en engelsk resebyrå - men ingen gotländsk - som ordnar orkideresor till Gotland.
I rapporten som nu skickats till regeringen slås fast att varumärket Gotland är välkänt i Sverige, men att säsongsberoendet fortfarande är starkt och andelen utländska besökare bland turistdestinationer är lägst i Sverige.
Vision
Länsstyrelsen har formulerat en vision som lyder sålunda:
"Om tio år bidrar Gotlands unika natur- och kulturmiljö på ett väsentligt sätt till öns hållbara tillväxt."
För att visionen skall kunna bli verklighet krävs några saker.
* Utökad och förbättrad infrastruktur. Det behövs vägar, skyltning, parkeringsplatser, toaletter och vindskydd.
* Samverkan och nätverksarbete. Många små entreprenörer står ensamma men skulle behöva dra nytta av andra.
* Hållbar finansiering.
* Fler entreprenörer. En orsak till att de efterfrågade entreprenörerna inte synts till kan vara att man saknar kunskaper om lagstiftningen som tillåter ett hållbart utnyttjande även av skyddade områden.
Här krävs en stor pedagogisk insats från det offentliga Gotland, konstateras i Länsstyrelsens rapport.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!