Skyltdockan håller inte måttet längre

Gotland2004-11-20 06:00
De är unga, smala, vackra och alltid rätt klädda.
Perfekta. Sägs det.
Men vilka representerar de egentligen, skyltdockorna?
Knappast det normala, eftersom de ligger en bra bit under medelvikt, -längd och -ålder. Många upplever dem rent av som stötande.
Ändå är de påtagligt tunna men tunga tecken i tiden. En spegelbild av vårt samhälles???enligt många icke eftersträvansvärda???idealmänniska.
Just därför anser många att det är desto mer glädjande ? och ett nytt, sundhetens tecken i tiden ? att såväl skyltdockor som klädkollektioner blir allt mer rika på form och normalitet.

Peter Pan-pappan James Matthew Barrie slog en gång fast följande könsfilosofiska slutsats: ?Män blir nervösa när de träffar en kvinna av verkligt format?. Om det hade att göra med att den skotske författaren och journalisten själv var knappa 150 centimeter lång, det förtäljer inte historien...
Man kan dock diskutera vad en kvinna ?av verkligt format? är???liksom hur mycket de har med dagens skyltdockor att göra.
Enligt Svenska Akademiens ordbok är en skyltdocka ?en människofigur i naturlig storlek som uppbär kläder i skyltfönster o.d.? Ändå är de flesta damskyltdockor både smalare och längre än den svenska genomsnittskvinnan. Feta skyltdockor existerar knappt. Det gör däremot stympade diton, utan armar, ben eller huvud.
Som kärringen mot strömmen i dessa kroppsfixerade tider går dock en enligt många uppfriskande trend. Allt fler klädbutiker satsar nämligen på kollektioner i större storlekar ? och några anpassar även skyltdockorna efter detta mer formrika mode. Kappahl har sin XLNT, Lindex sin Generous och så H&M, som var ?först ut? med Jytte Meilvangs kollektion BiB. Även postorderkatalogerna får allt fler sidor med ?fri form?.
Det innebär exponering av mått som betydligt fler torde kunna identifiera sig med. Vi svenskar blir nämligen allt större. Både på längden och bredden. Och skyltdockstrenden verkar gå åt samma håll, även om de fortfarande håller sig några steg före verkligheten...

??Jo, storleken har ökat under den senaste tioårsperioden. Höfter, midja och byst, hela kroppsformen har blivit något större. Vi följer marknadsstandarden och den har ökat.
Det säger Camilla Henriksson, internationellt koncernansvarig för visual merchandising på H&M. Hon berättar att de i dag använder sig av dockstorlekarna 38 för kvinnor och 50-52 för män. Det är de storlekar det tillverkas mest av, konstaterar hon. Någon ökad efterfrågan på större storlekar säger hon sig inte ha märkt av. Men BiB (Big is beautiful) säljer troget. De butiker som saluför kollektionen använder sig av storlek 44-dockor och även de ?vanliga? kollektionerna finns numera i storlek 46, säger hon.
Anna Ogestadh, dekoratör på Lindex i Visby, säger sig också se stora skillnader på dagens skyltdockor, jämfört med 80-talets. De har blivit blekare och längre, fått bredare midjor och mindre bröst. Mer vanliga.
De flesta dockorna tillverkas i exempelvis Tyskland, England, Italien och Danmark och håller internationella standardmått. Så långt är butikerna styrda, men variationsmöjligheterna är stora vad gäller färg, uttryck och kroppsställningar. Det konstaterar Per Ekström, dekoratör på Julia Hultgren. Till skillnad från de stora klädkedjorna som har central upphandling, så väljer Visbybutiken sina egna skyltdockor.
De kostar omkring 10?000 kronor och har en livslängd på fem, sex år. Enligt Ekström går trenden mot mer personliga skyltdockor med ansikten, moderna frisyrer och makeup, till skillnad från de huvudlösa som fungerar mer som rena klädhängare. Det är skyltdockornas främsta uppgift säger han, men konstaterar också att:
? Visst ska de appellera och locka betraktaren till att transformera det uttrycket till sig själv. Skyltdockorna ska skapa en image kring modet och den tidsanda vi lever i.
Kan det då inte finnas vinster i att ha dockor som fler kan känna igen sig i?
??Det kan man ju tycka. Det finns ju skyltdockor som är större. Vi hade sådana, men de är uttjänta nu. Vi har inte köpt några nya.
Varför?
??Bra fråga, säger han och funderar en stund.
??Alla har väl en dröm om att se smalare ut än man är. Det finns alltid en idealbild. Det bara är så, sedan kan man ha idéer och tankar om att det skulle vara annorlunda.
Och dem som inte drömmer om idealen, utan bara känner sig kränkta..?
??Det är jättetråkigt om man får sådana tankar av skyltdockor. Ser man ett plagg man gillar så får vara glad åt den kropp man har och köpa plagget i sin storlek, om man trivs i det.

Inte heller Dressman har någon snurr på de riktigt stora storlekarna. Enligt Karin Onsager från det norska huvudkontoret fick företagets försök med dockor i storlek XXXL dålig respons, trots att målgruppen definitivt existerar. Nu använder man sig av sina ordinarie, storlek 52-dockor även till de vanligare L- och XL-kläderna.
Elisabeth Berg, skyltfönsteransvarig på Kappahl i Sverige konstaterar att deras viktigaste urvalskriterium är att skyltdockorna attraherar företagets största målgrupp, en +30-kvinna med familj. De flesta dockorna håller storlek 38. Butikerna använder sig även av ?plusdockor?, som visar XLNT-kollektionerna. Men oftast bara inne i butiken, inte i skyltfönstren. Hon upplever dock att det är allt fler butikskedjor som satsar på de större storlekarna.
??Det är en stor målgrupp som också vill hänga med i modet.
Maria Weeresamy, nationellt inköpsansvarig på Indiska, har inte märkt av någon ökad efterfrågan på stora storlekar. Att modet går från tajt och smått mot avformat och fritt kan bidra, tror hon.
? Vi har alltid haft generösa kläder och modeller och så är våra dockor också. Vi vill ha mångfald och människor som ser normala ut. Inga pinnsmala vuxna eller barndockor som försöker se ut som vuxna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!