"Skynda på, skynda på, snart ska Tomtetåget gå!"

40 för de stora, 25 för de små­skynda på, skynda på: snart ska Tomtetåget gå!
Resan är inte mer än ett par kilometer lång och tar inte många minuter, men den har lockat flera hundra stora och små barn i över 20 år.
Om det är det tekniska, tåghistorien eller Tomten i Ekens godispåsar som lockar, det är nog olika.

Gotland2004-01-05 04:00

Den har hunnit bli över 20 år, traditionen med Tomtetåg: en kort resa genom tåghistorien, från Hesselby station i Dalhem till Tomten i Eken en kilometer bort. Vad som lockar alla besökare, stora som små, varierar nog. För den tåg- och teknikintresserade finns mycket att se och lära, tack vare den aktiva föreningen Gotlandstågets försorg.
För barnen, de som inte hann med tågtrafikens tid då Gotland, är det också en chans att få kliva ombord på ett riktigt tåg, mötas av en konduktör som klipper biljetterna och sedan känna hur det två vagnar långa ekipaget tuffar igång.
<span class=MR>Snart 100 år</span>
Det gröna ångloket Cementa bär på en historia för sig. Det är snart 100 år gammalt, av det tyska märket Orenstein & Koppel och skänktes till föreningen 1982 av Cementa. Loket trafikerade tidigare kalkbrottet i Limhamn, Skåne.
Traditionen fyller, som annars naturligt skedde in på 70-talet, perrongen framför Dalhemsstation med resklädda och förväntansfulla människor i alla åldrar. Det brukar kunna bli åtskilliga hundratal.
Plötsligt hörs det komma, Tomtetåget!
­Tut, tuut, låter det nedåt spåret, ackompanjerat av nordsvensken Morris högt klingande bjällror.
<span class=MR>Spelmanslag</span>
Han har fått återupprätta en hästskjutsstation, fast nu för den som vill se sig omkring på området i väntan på tåget.
Andra väljer däremot att värma sig i Jernvägscaféet med Skarphälls spelmanslag, för idag gör sig vintern väl påmind i Dalhem.
Så äntligen rullar det i flera timmar uppeldade loket och dess vagnar in på stationen, omgivna av ett vitt ångmoln. I år står Christer Rising bakom spakarna, med förvärvade kunskaper från en av de ångloksförarutbildningar föreningen anordnar.
<span class=MR>Två gånger tur och retur</span>
Varje tur går Hesselby-Eken tur och retur två gånger, för att resenärerna ska hinna insupa atmosfären ordentligt, så gamla resenärer stiger av och nya kliver på.
Längst bak i den sista vagnen från GJ, Gotlands Järnväg står systrarna Wilma, Milla och Cajsa Olsson hopträngda.
För dem har den blivit tradition, den årliga turen med Tomtetåget.
­Man får tomteskum vid Eken!, säger sjuåriga Milla förtjust.
Pappa Stefan är däremot mer intresserad av tekniken och miljön. Han har faktiskt en tvättäkta stinsmössa i sin ägo. Trots den traditionsrika dagen har han den inte på sig.
Så tuffar det iväg, Tomtetåget, i den klart bekväma hastigheten 20 kilometer i timmen. Några minuter senare, framkomna till hållplatsen Eken väntar Tomtefar med godis, glögg och pepparkakor. Han ser ut att mysa ordentligt, i röd rock, vitt skägg och rosiga kinder.
<span class=MR>Tacka tomten</span>
Han berättar att det att de tågburna barnen passar på att tacka honom för julklapparna, eller framföra något missnöje över innehållet i paketen.
Ibland har någon också konstaterat att han inte ser riktigt ut som den tomte de fick besök av...
­Då förklarar jag att jag ju har hjälp av en massa andra småtomtar, eftersom jag inte hinner med allt själv.
­ Det här är mitt sista jobb, sedan ska jag ta semester.
För Tomtefar blir det nästan ett helt års vila. Ångloket Cementa får däremot bara vila till turistsäsongen startar igen: nästa tur Hesselby-Eken tuffar igång den 20 juni.
Tomteteckning. I år hade Tomtefar fått en fin teckning av en liten Lars, som ville visa sin uppskattning.
Resvan. Linnéa Öst från Ljugarn är bara 3,5 månader gammal, men har redan hunnit med sitt livs första tågresa: Hesselby-Eken tur och retur.
Som på räls. Tuff tuff, sa Tomtetåget­i år för 23:e gången i ordningen.
Tomtetåg. Tomten vid hållplatsen Eken lockar nog minst lika mycket som själva tågresan...eller är det månne godiset han delar ut? Klart är i alla fall att han har en hektisk period bakom sig: "Det här är mitt sista jobb, sedan ska jag ta semester till i jul."
Lokförare. Christer Rising har förvärvat sina kunskaper från en av de ångloksförarutbildningar föreningen Gotlandståget anordnar.
Konduktör. I 20 års tid har den före detta länspolismästaren Uno de Fine Licht varit konduktör på Tomtetåget. Uniformen är från 20-talet och skänktes till föreningen Gotlandståget av dödsboet från en underinspektor på Visby station. Här klipper han s-riksdagsledamoten Christer Engelhardts biljett.Foto: TOBIAS WALLSTRÖM
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!