Skyways "Gotlandsbro" irriterar Gotlandsflyg

­Närmare en bro än så här kan man inte komma.
Det säger flygbolaget Skyways marknadschef Sören Roos med anledning av att bolaget nu har utökat antalet flygturer mellan Visby och fastlandet.
Konkurrenten Gotlandsflyg har enbart syrliga kommentarer till den utökade trafiken.
­Enda målet är att slå undan benen på oss, säger Gotlandsflygs vd Roger Albrecht.

Gotland2003-05-06 04:00
Skyways har från och med i går 20 avgångar dagligen från Visby till fastlandet på vardagarna. 13 av turerna går till Bromma och sju till Arlanda.
Den nya utökade trafiken innebär att Skyways kör ett plan i timmen från och till Bromma från morgon till kväll. Bolaget menar att gotlänningarna får en "oslagbar valfrihet".
Den nya turlistan gäller fram till oktober månad, då det finns en möjlighet att stämma av och anpassa turerna till efterfrågan.
­ Bokningsläget för sommaren ser väldigt bra ut, säger Sören Roos.
Han säger att han tror att ön kommer att sjunka. Det verkar som om svenskarna är inställda på att semestra i Sverige och många vill åka till Gotland.
"Luftbron" till Bromma har till en del tillkommit genom att man styr över trafik från Arlanda till Bromma.
<span class=MR>Anklagelser</span>
Sören Ross säger att det är en anpassning till den efterfrågan som råder. Det är större efterfrågan på resande till Bromma än det transferresande som det handlar om på Arlanda. Där står det stilla.
Gotlandsflygs VD Roger Albrecht anser alltså att Skyways med den nya tidtabellen tänker slå undan benen för Gotlandsflyg för att på så sätt "få tillbaka sitt monopol med tillhörande höga biljettpriser".
Roger Albrecht menar att Skyways lagt sina avgångstider i direkt eller nära anslutning till Gotlandsflygs.
­I Stället för att koncentrera sig på att få Arlanda att fungera väljer man att försämra för passagerarna, säger Roger Albrecht.
Han har räknat ut att Skyways försämrat kapaciteten p Arlanda med 1950 stolar i veckan.
Sören Roos vill inte kommentera uppgifterna från Gotlandsflygs VD.
Enligt Roger Albrecht har Gotlandsflyg kallat Luftfartsverket och Skyways till ett möte för att presentera en idé om en gemensam marknadsföringsinsats för att öka flygtrafiken på Gotland.. Parterna kom så långt att man var överens om vilka belopp som skulle användas till kampanjen och kontakten med reklambyråerna blev klara.
­Därefter hoppade Skyways av samarbetet, säger Roger Albrecht. Ytterligare ett svek mot att öka antalet passagerare till flyget.
<span class=MR>Gemensam satsning sprack</span>
Sören Roos ger en annan version av det inträffade.
Enligt honom var det Luftsfartsverket som tog initiativ till mötet om den tänkta gemensamma marknadsföringen.
Skyways hoppade av det tänkta samarbetet med tanke på de tidigare erfarenheter man har av myndigheternas syn på konkurrenshämmande samarbete.
­Vi är försiktiga med sådant, säger Sören Roos. Det bästa är om var och en gör sin reklam.
Skyways vill konkurrera och det är inte Gotlandsflyg som är ende konkurrensen.,
Man tycker också att den nya snabbfärjan är med i tävlingen.
­Vi vill gärna ta en del passagerare från den också, säger Sören Roos.
Bromma. Skyways har nu styrt över en del av sin Gotlandstrafik från Arlanda till Bromma.
Konkurrenten Gotlandsflyg reagerar surt. Foto: GA-ARKIV
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om