Skyways hotar ta bort fler flygturer
Vi har internt diskuterat om vi kan fortsätta att hålla den fullservice vi har på Gotland eller om vi kanske måste kapa antalet turer vid helger som påsk och jul, under sportlovet och kanske också minska sommartid. Men något beslut om neddragningar finns inte.
<span class=MR>"Olyckliga uttalanden"</span>
Mikael Wångdahl deltog också vid det senaste mötet med Trafikantrådet. Han påtalade då att man från kommun och länsstyrelse har uttalat sig om att det bara finns ett alternativ, det vill säga Gotlandsflyg.se och att man köper upp biljetter från konkurrenten.
Det får inte vara olika konkurrensvillkor. Vi reagerar också mot olyckliga uttalanden, bland annat inför besökare på ön, om att det bara finns ett alternativ. Vi hoppas få ett slut på detta. Vi är inte emot konkurrens men vill att det sköts på rätt sätt, säger Mikael Wångdahl.
<span class=MR>Nya regler för Bromma</span>
Vid Trafikantrådets möte redogjorde Mikael Wångdahl också för Stockholm stads nya beslut om Bromma flygplats och det tillstånd som nu är förlängt till år 2011. För Skyways del innebär de nya reglerna inga begränsningar i Brommaflyget.
Beslutet om Bromma innebär ändrade viktgränser från 14 ton till max 50 ton för planens startvikt. Man har i gengäld ändrat bullergränsen till max 86-89 decibel för jetplanen på Bromma och under 86 decibel för övrig trafik.
Antalet starter och landningar är begränsat till 65 000 mot tidigare 88 000 per år. Det löser man genom att skolflyget flyttas till en annan flygplats. Maxantalet starter och landningar för linjetrafik är satt till 35 000. Av dessa är 18 000 för jetplan med över 60 passagerarplatser.
Resterande 17 000 är för övriga, exempelvis Skyways och Gotlandsflyg.se. Nytt är också att öppethållandet på Bromma minskas under helgerna och att luftfartsverket då också tar ut 1 000 kronor i start- och landningsavgift mot tidigare 500 kronor. Detta gäller alla plan som har en startvikt som överstiger 5,7 ton. Skyways plan är på över 12 ton.
Till detta kommer att luftfartsverket gör en utredning som skall vara klar till 1 oktober och som handlar om att öka inflygningsvinkeln från nuvarande 3,5 grader till 5 grader. Detta för att minska bullret ytterligare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!