Under fredagskvällen missade många resenärer färjan när pendeltåget mot Nynäshamn plötsligt stannade på spåret flera stationer från Nynäshamn. Orsaken var en nedriven kontaktledning. Resenärerna fick inte kliva ur tåget och hade därmed ingen möjlighet att ta sig vidare med andra färdmedel. I stället fick de sitta kvar i det kalla pendeltåget innan det långt senare kom igång igen och kunde köra till Nynäshamn.
Nu uppger SL, som sköter pendeltågstrafiken, att de inte kommer att ersätta resenärerna för förseningen som för många gjorde att de missade färjan som avgick 20:10.
– SL ersätter inte följdkostnader. Jag kan bara hänvisa till reglerna men jag förstår att det blir jobbigt för resenärerna. Förseningsersättningen gäller bara SL-trafik, säger Torbjörn Granrot, presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Han menar att det däremot kan gå att få ersättning från sitt eget försäkringsbolag, om man har en hemförsäkring. En annan möjlighet kan vara att gå via sin egen bank.
– Om man köpt resan med ett bankkort kan man kolla med sin bank om det går att få ersättning från banken, säger han.
Exakt hur många som missade färjan på grund av den nedrivna kontaktledningen finns det ingen information om, men enligt uppgift kan det röra sig om ett femtiotal personer.