Först vill man stryka under på att infrastrukturen är viktig för ön eftersom den i högsta grad berör landsbygdens befolkning och trafiksäkerheten på vägar och gator. Dock har rådet inte haft den tid man behövt för att sätta sig in i remissen utan man ger en mer allmänt hållen syn på trafiken med inriktning på landsbygdens behöv.
Man påpekar att trafiksäkerheten är viktig för att förbättra för de oskyddade trafikanterna i de samhällen där genomfartsgator och vägar saknar trottoarer. Man menar dock att de insatser som behöver göras inte ryms i den budget som angetts för perioden.
Rådet visar också på att Gotland är beroende av transportsystem som är knutna till Stockholmsområdet och därför är det viktigt att båt och flygförbindelser fungerar utan störningar, kapacitetsförsämringar och höjda kostnader.
Om Gotland skall kunna bli den mötespålats i Östersjön som man strävar efter, heter det vidare, behövs även trafiken österut ses över som kan bidra till att fler turister kan ta sig via kan ta sig via vidare österut till Baltikum och kontinenten. Den trafiken möjliggör fler arbetstillfällen på landsbygen och knyter Gotland till flera internationella trafiksystem.
Rådet slår också ett slag för kollektivtrafiken, cykling, gående, tätortsatsningar, belysning, hastighetsöversynen och säkra skolvägar. Slutligen tror man att bilberoendet även fortsättningsvis kommer att vara stort på landsbygden.