Slarv orsakade grund- stötningen med Polo M
De två sista timmarna innan grundstötningen draggade Polo M 1?400 meter utan att befälen på bryggan uppmärksammade det. Ändå hade fartyget varningsutrustning som skulle larma om det flyttade sig mer än 370 meter.Det konstaterar Sjöfartsinspektionen i sin utredning av grundstötningen i november förra året.Rapportens slutsats är att det var bristande kontroll från befälen som orsakade olyckan.
Grundstötningen granskades vid internationella åklagarkammaren i Stockholm, med resultatet att sjöåklagaren beslutade att inte väcka åtal.
I sin rapport konstaterar dock Sjöfartsinspektionen att den information det som befälhavaren uppgav i förhören på flera punkter avviker markant från de uppgifter man inhämtat från fartygets AIS-system. AIS är ett system för att avläsa position och rörelser. Den utrustningen måste större fartyg ha enligt lag.
Polo M hade förutom AIS även GPS-mottagare som kunde larma om fartyget avvek för mycket från sin position. Man hade även hjälp av radarns bäringslinjal och avståndsringar för att säkra positionen.
Trots det kunde fartyget dragga i den hårda vinden i två timmar och flytta sig 1 400 meter utan att något gjordes åt positionsförändringen.
Sjöfartsinspektionen har flera allvarliga anmärkningar. Befälen läste inte av GPS-mottagaren, och allt tyder på att befälhavaren inte visste hur AIS-systemet fungerade.
Ignorerade styrmannen
I rapporten uppmärksammar man också befälhavaren ignorerade den information som 3:e styrman lämnade om att fartygets position ändrats. Dessutom hade skeppsdagboken ofullständiga anteckningar om väderförhållandena och fartygets position.
Efter grundstötningen läckte över 30 kubikmeter olja ut som drabbade en två mil lång kuststräcka. I slutet av förra månaden räknade Gotlands kommun med att saneringen av stränderna hittills kostat 1,2 miljoner kronor. Vad utsläppet totalt kostat väntas blir klart i maj.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!