Slite ishall får utnämningen för att man använder spillvärme för att göra is och nämns ihop med ett kollo för tjejer som spelar pop och en restaurerad fyr som fungerar som katalysator för samarbete kring turistutveckling.
Projekten kan delas in i tre kategorier:
1. Mobiliseringsprojekt där nästa alla invånare i ett område engageras i olika arbetsgrupper för att nå gemensamma mål som nya företag, inflyttning, bättre service etc. Kuddby, Svartådalen, Wision Ramkvilla och Unika Ulrika är typiska mobiliseringsprojekt.
2. Nytänkande och produktutveckling handlar om att utveckla en ny tjänst, en produkt, en uppfinning, en ny servicelösning etcetera. E-garden, Slite ishall, Kullings kalvdans och Kvalitetscertifierad hästproduktion är exempel på detta.
3. Kulturidentitet via musik och kulturminnen skapar nya möjligheter både till företagande, marknadsföring och samhörighet genom att bygga identitet och samarbete kring en symbol som t.ex. fyren Pater Noster eller genom folkmusiken i Hälsingland eller popmusiken via Popkollo.