Slitebåt beredd på oljekatastrof

Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton i Slite är aktuellt för att hjälpa USA i den pågående oljakatastrofen i Mexikanska gulfen. - Skickar vi något fartyg, så blir det Triton, säger Bernt Stedt, räddningstjänstchef på Kustbevakningen. Redan har man börjat förbereda en eventuell avresa.

Hjälpande båt. Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton i Slite är aktuellt för att hjälpa USA i den pågående  oljekatastrofen i mexikanska golfen.

Hjälpande båt. Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton i Slite är aktuellt för att hjälpa USA i den pågående oljekatastrofen i mexikanska golfen.

Foto: Tommy Söderlund/Arkiv

Gotland2010-05-11 04:00
När en oljerigg exploderade i Mexikanska gulfen för några veckor sedan, inleddes det som skulle bli USA:s värsta miljökatastrof någonsin. De totala konsekvenserna av olyckan är ännu inte överblickbara, men klart är att USA inte klarar av att tackla problemen på egen hand.

Bidra med hjälp
Därför har man nu efterlyst listor över vad ett antal länder, däribland Sverige, skulle kunna bidra med för hjälp i det oerhört mödosamma arbetet med att sanera havet från de många miljoner liter olja som läckt ut hittills.
- Vi har sagt att vi skulle kunna skicka ett av våra nya kombinationsfartyg, och det blir i så fall mest sannolikt Triton, säger Bernt Stedt på Kustbevakningens huvudkontor i Karlskrona.
Kustbevakningen har tre likadana fartyg: KBV 001 Poseidon ligger för närvarande på varv i Göteborg, KBV 002 Triton är stationerad i Slite men ligger för stunden i Visby, och KBV 003 Amfitrite är alldeles nybyggd och befinner sig fortfarande på resa mot Sverige.
Om USA ber Sverige skicka ett fartyg, kommer sannolikt också delar av Tritons gotländska besättning att få åka med.
- Vi behöver besättning som kan fartyget, så det blir nog en blandning av besättningen på Triton och den på Poseidon, säger Bernt Stedt.

Förbereder sig
Ett formellt besked om vad USA vill ha för hjälp väntas i morgon onsdag, men redan nu har Kustbevakningen börjat förbereda sig inför en eventuell överfart.
- Vi har börjat proviantera, se över personalen, och räkna på kostnaderna, säger räddningstjänstchefen.
Från klart besked till avgång räknar han med att man behöver ett par dygn, sedan väntar i så fall två veckors resa från Gotland till Mexikanska gulfen. Triton skulle vara ett perfekt fartyg för den sortens saneringsarbete som pågår längs USA:s sydkust, menar Bernt Stedt.
- Hon är byggd för att verka i havsmiljö, och hon har kapacitet att samla in och ta ombord över 1 000 liter olja innan hon måste tömma sina tankar, säger han.
Svenska Kustbevakningen kan också komma att skicka cirka 4 000 meter oljelänsor, som i så fall sannolikt kommer att fraktas med flyg.
Hjälpande båt. Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton i Slite är aktuellt för att hjälpa USA i den pågående  oljekatastrofen i mexikanska golfen.
Hjälpande båt. Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton i Slite är aktuellt för att hjälpa USA i den pågående oljekatastrofen i mexikanska golfen.
Båten
Triton
är 81 meter lång, 16 meter bred med en djupgång på 6,5 meter fullt lastad.
Triton klarar 30 dagar till sjöss innan förråden måste fyllas på.
Triton har bland annat vatten- och skumkanoner, separat ledningscentral för räddningsoperationer, sjukhytt, förhörsrum, och utrymmen för fisksortering med eget laboratorium.
Triton har kapacitet att ta ombord över 1 000 ton olja utan att behöva tömma.
Källa: Kustbevakningen.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om