Slut med råd till konsumenter

Konsumentvägledningen på Gotland är nedlagd. Åtminstone tills vidare.

Gotland2011-04-05 04:00

"Konsumentvägledningen i Region Gotland har tillfälligt upphört. Vi hoppas att vi så småningom kan erbjuda konsumentvägledning igen. I dagsläget är det oklart om eller när det i så fall sker". Så lyder det budskap den konsument får som nu ringer konsumentvägledningens nummer. I stället hänvisas till ett antal organisationer och föreningar på riksnivå. Samtidigt upplyser regionen i en annons om att mängden arbete inom skuldrådgivning nu blivit så stor att man från 31 mars inte längre kan erbjuda konsumentvägledning.

Beslutet är fattat av kultur- och fritidsnämnden som handlägger tjänsten. Där har beslut tagits om inriktning på skuldsaneringsfrågor eftersom dessa ärenden ökar i antal. Enligt nämndordföranden Janica Sörestedt, (S), handlar det också om att den nuvarande innehavaren av tjänsten, Ann-Marie Larsson, går i pension. Men en ny är under rekrytering.


Skuldsanering
- Primärt skall denne syssla med skuldsanering men konsumentvägledning finns kvar. Vi vrider om lite för att läsa av samtiden och då är skuldsanering viktigare. Sen ska vi utvärdera det för att se om vi hittat rätt.

- Trycket är stort på den verksamheten. För den som tar kontakt i dag är det fyra månaders väntetid, framhåller Lena Söderlund vid serviceförvaltningen.

Konsumentvägledning är ingen verksamhet som en kommun är lagbunden att ha utan det handlar om ett frivilligt åtagande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om