Slut på en epok i sjöfartshistorien

M/S Nordwest av Visby är såld. Hon lämnade hemmahamnen sent i onsdags kväll för att gå till sina nya ägare i Norge.

Gotland2006-04-07 06:00

Därmed förlorar ön sitt sista torrlastfartyg med gotländsk hemmahamn, och en epok i gotländsk sjöfartshistoria är slut.
- Men jag kände att det var dags att sälja, säger redaren och befälhavaren Carl-Erik Larsson som fyller 67 år i sommar och fört "Nordwest" i snart 30 år.

"Nordwest", som idag är på 1500 ton dödvikt, var ett av de åtta fartyg som en grupp svenska redare beställde från Japan i mitten av 1970-talet. Carl-Erik Larsson från Stenkyrka var en av de många delägarna, varav många kom från Gotland.
"Nordlandia", "Nordersand" och "Nordking" var andra båtar i serien som fick gotländska ägare.
Carl-Erik Larsson, som varit befälhavare i Nordwest ända från början, ägde först bara 10 procent i fartyget. Men han arbetade intensivt, var under en lång period nästan aldrig hemma, och till slut kunde han köpa in alltfler andelar i fartyget.
Till slut ägde han ensam hela fartyget och han lämnade också Nordship-poolen där Japan-byggena ingick.

Museifartyg
Men på senare år har det blivit allt svårare tider för de små kustfartygen, och "Nordwest" blev välkänd när hon för några år sedan seglade som ett slags museifartyg till en lång rad nordiska hamnar. Ombord hade hon då Sjöhistoriska museets och Riksutställningars uställning med allmogebåtar från olika delar av Norden.
I flera år har Carl-Erik Larsson funderat över att sälja fartyget som varit något av hans skötebarn. "Nordwest" har varit känd för att vara väl underhållen och i mycket gott skick för sin ålder - hon började byggas 1976 och levererades året därpå.
- Det har blivit allt mindre lönsamt. Dels har det varit svårt att få bra laster, dels har både driften av fartyget och kostnaderna i hamnarna blivit mycket dyrare, säger Carl-Erik Larsson.

I norsk ägo
Så i onsdags blev det klart - "Nordwest" såldes till norska Sveholmen Shipping i Åkrehamn strax norr om Stavanger. Det är ett familjeägt företag med far och ett par sjöfarande söner. Bland deras grannar finns för övrigt det rederi som för en tid sedan köpte in "Nordstar", en annan av Japan-byggena.
"Nordwest" skall nu byggas om till självlossare vilket innebär att man placerar en "grävmaskin" på räls ombord. Lastrummet kommer att delas in i fack, om man skall transportera grus, sand, asfalt och annat längs den norska kusten. "Nordwest" kommer knappast att återvända till Östersjön igen.
Carl-Erik Larsson kommer troligen att bli kvar som nån slags konsult och hjälpa de nya ägarna med sånt som hör fartygets skötsel till.
- Men annars hoppas jag att det skall kännas skönt att bli av med båten och bli fri att ägna mig åt något annat. Jag har ju huset i Stenkyrka, och jag är sportintresserad. Nu kanske jag äntligen får tid att åka och se några tävlingar, säger han.

Sista lastfartyget
Sedan Andership sålde sina Nord-båtar och "Ekland" från Eke försvunnit från Gotland blev nu "Nordwest" det sista torrlastfartyget som lämnade Gotland.
Kvar finns bara Gotlandsbolagets fartyg och det lilla tankrederiet Wisby Tanker. Så man kan påstå att försäljningen av "Nordwest" satte punkt för en epok i gotländsk sjöfartshistoria då det fanns lastbåtar i en lång rad gotländska hamnar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om