Småföretagen på ön har goda möjligheter att växa
Skulle det skapas ett jobb i varje tillväxtbenäget företag på Gotland så skulle det innebära mycket för sysselsättningen, det här konstaterar Christer Granegård, länsstyrelsen, efter presentationen av Tillväxtbarometern på Gotlanden undersökning bland 34 företag som Almi nu har genomfört.
Naturligtvis är det företaget Flextronics i Visby som ligger bakom merparten av arbetslösheten. Av företagets 1200 anställda blev 750 personer inskrivna vid arbetsförmedlingen, av dessa har 450 fått jobb på Gotland eller flyttat till fastlandet och 300 är fortfarande arbetssökande. 150 personer är fortfarande kvar i företaget. Det återstår 300 personer som har gått i pension, drabbats av sjukdom eller lever på familjepengar.
Snart kommer de 150 som fortfarande arbetar vid Flextronics att skriva in sig hos arbetsförmedlingen som då har sammanlagt 450 arbetssökande enbart från Flextronics.
Merparten är lågutbildade och äldre personer vilka det är svårt att hitta arbete till, påpekar Christer Granegård, enhetschef, länsstyrelsen. Redan 2001 insåg regeringen att krisen i elektronikindustrin skulle drabba vissa av landets län hårdare, däribland Gotland som 2002 fick 1,6 miljoner kronor i stöd. Gotland fick också direktiv om att bilda en Operativ grupp där det sitter representanter från Almi, Nutek, Ams, Gotlands kommun och högskolan. Gruppen leds av Christer Granegård.
Gruppen har tagit fram en handlingsplan för Gotland som innebar att man förstärkte arbetsförmedlingen med två tjänster och det innebär även näringslivsinsatser i form av olika aktiviteter. Man ska försöka se till att jobben skapas i de företag där tillväxten ser ut att vara bäst.
Under ett år har Almi arbetat med en tillväxtbarometer som nu redovisas. Man gick ut med en förfrågan till 54 företag, med tillväxtpotential på marknader utanför Gotland, om de ville vara med i undersökningen och 36 av dessa svarade ja.
<span class=MR>Resultat</span>
Vad kom man då fram till?
Ja, generellt kan sägas att samtliga de intervjuade företagen har goda möjligheter att växa och utvecklas. I tillväxtbarometern kom man fram till att viljan finns när det gäller tillväxt men det är sämre med satsningar. Bland de tillfrågade företagen upptäckte man att det var okomplicerade ägarförhållanden vilket leder till att det går att ta snabba beslut.
Man har liten användning av externa resursermånga av företagen behöver förstärka och systematisera sitt styrelsearbete. Det finns en låg betalningsovilja för kompetens och utvecklingsinsatserviljan att satsa pengar på utvecklingsarbete är relativt låg i många företag. Det är si och så med ledarerfarenheten och detta beror på att de flesta intervjuade har arbetat länge i företaget och den mesta rekryteringen sker internt. Det blir alltså begränsat med impulser utifrån. Så gott som samtliga företag återinvesterar sina vinster i företagets utveckling. Lönsamheten är dock i flera fall låg och man tar ut en låg lön. Företagen upplever osäkerhet inför att sälja och saknar målinriktade marknadsstrategier. Trots att produkterna i många fall klarar det så är önskan och vanan att arbeta på marknader utanför landet liten.
Företagen önskar utvecklas men har ingen långsiktig plan för hur det ska ske.
<span class=MR>Förslag på åtgärder</span>
Mot bakgrund av analysen som har gjorts föreslås bland andra följande åtgärder för att stimulera till framtida tillväxt: Ledarskapsutbildningar anpassade till små företag. Utbildning i styrelsearbete och tillgång till externa styrelseledamöter.För de mindre företagen är tillgång till en mentor ett bra alternativ till styrelseledamöter.
Konkret marknadsförings- och säljhjälp bör erbjudas företagen.
För att ge nya idéer och intryck bör företagen erbjudas möjligheter att åka på mässbesök och studieresor etc i olika nätverkskonstellationer. Man bör bilda företagsklubbar där man kan träffas och utbyta erfarenheter. En ny tillväxtbarometer bör göras om några år för att se effekterna av åtgärderna.
Tillväxtanalys bör göras i mindre företag. Undersökningen har genomförts av Katarina Ekelund, Lars Erlandsson, Thomas Isaksson och Magnus Larsson, alla vid Almi Företagspartner. Arbetet har gjorts på uppdrag av enheten för arbetsmarknad och näringsliv på länsstyrelsen.
Satsar företagen, får personalen med sig och strävar åt rätt håll så skulle företagen växa och fler jobb skapas på Gotland, säger Katarina Ekelund.
Det finns 4000 företag med 1-5 anställda på Gotland. Tänk om varje företag skulle skapa ett nytt jobb, men det skulle dock aldrig bli så. Säg hellre ett jobb i varje tillväxtbenäget företag och vi skulle bara en bra bit på vägen, säger Christer Granegård.
Christer Granegård, enhetschef, länsstyrelsen, studerar tillväxtbarometern för Gotland som nu har presenterats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!