Smidiga Gotland ska bli verklighet
Smidiga Gotland. Begreppet myntades i samband med att Vision 2010 togs fram för ett antal år sedan. I dag är det närmast ett skällsord. Nu ska Gotlands kommun ändra på den saken. Smidiga Gotland ska leva upp till begreppet.
Först gäller det förstås att definiera vad som menas med Smidiga Gotland. Och det är gjort nu. Tillgänglighet, handläggningstider, kommunikation och information samt bemötande av företagare. Så låter definitionen.
Lotsfunktion
För att öka tillgängligheten och korta handläggningstiderna för den som söker till exempel bygglov, företagsstöd, alkoholtillstånd eller tillstånd för storkök förstärker kommunen sin så kallade lotsfunktion. Lotsar är anställda som kan hjälpa företagarna rätt direkt.
- Det ska vara en dörr som gäller. De ska inte behöva springa runt hos en massa olika myndigheter för att få de tillstånd eller det stöd de behöver, säger kommunens näringslivschef Carl-Johan Löwenberg.
För att hålla nere handläggningstiderna ska en garanti införas. Det gäller ansökningar om bygglov, sophämtning, vatten och avlopp, livsmedelstillsyn, alkoholtillstånd och företagsstöd. Får den sökande inget besked inom den tid som utlovats så ska hon eller han kunna få ekonomisk kompensation för detta. En kundtjänst för klagomål och dit förslag på förbättringar kan lämnas ska också inrättas för att underlätta och korta handläggningstiderna.
Samlad förvaltning
För att öka tillgängligheten finns också en samlad kommunal förvaltning i planerna, ett samhällsbyggarnas hus. Men det lär inte bli verklighet ännu på åtminstone ett par, tre år.
Anställda i kommunen ska också utbildas för att bättre kunna bemöta och förstå de företagare som söker stöd, service och annat hos kommunen.
I åtgärdsprogrammet ingår även bättre information om vad kommunen faktiskt gör och att ta fram informationsmaterial som är anpassat till olika branscher och områden så att den som är intresserad ska slippa söka information på flera håll.
Ett litet steg
Gotlands kommun ska också bli bättre på att tydligt visa vad som ligger på olika myndigheter, alltså vad som är en kommunal uppgift, vad som ligger på länsstyrelsen och vad man till exempel får vända sig till polisen för att få hjälp med.
- Åtgärdsprogrammet är ett litet steg mot Smidiga Gotland. Men ett viktigt sådant, säger kommunalrådet Sonia Landin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!