Smidiga Gotland ska sluta vara ett skällsord
Begreppet "Smidiga Gotland" ska nu förtydligas och förstärkas.- Det har varit otydligt vad det innebär och då har det i stället blivit ett skällsord, menar näringslivschefen Carl-Johan Löwenberg.
Smidiga Gotland ska nu bli ett starkare märke. Åtgärderna avser att bidra till ett förbättrat företagsklimat. Ökad tillgänglighet, kortare handläggningstider, tydligare rutiner för kommunikation samt ett arbete för att ytterligare förbättra bemötandet ingår bland dessa.
- Åtgärdsprogrammet samlar ihop och vässar, menar Calle Löwenberg. Vi ska ha personer i kommunen som hjälper till att lotsa rätt i byråkratidjungeln.
Och det är något som skall vara tillgängligt även för redan befintliga Gotlandsföretag och inte enbart för företag som flyttar hit.
Förbättrad lotsfunktion är en av de 14 punkterna. Bland dessa återfinns exempelvis även att tydliggöra gränserna mellan kommunen och andra offentliga myndigheter på Gotland. Kommunen får ofta klä skott för när ärenden överklagas och därmed försenas men då handläggs av andra instanser, menar man.
Samhällsbyggarnas hus ingår som en punkt för att skapa ökad tillgänglighet och kortare handläggningstider. En annan är "Kundtjänst" för klagomål och förslagshantering.
Kommunalrådet Sonia Landin håller med om att begreppet emellanåt använts som skällsord.
- Det är jättebra att få ner det här på pränt, ett steg i rätt riktning. Det har inte varit misskött hittills men kan bli bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!