Snabb ökning av nya miljöbilar
Nästan en femtedel av alla nyregistrerade bilar på Gotland är miljöbilar. Ökningstakten här är i år snabbast i landet. En förklaring är att det numera går att tanka etanol i Visby.
Miljöbil. Olle Ronsten kör numera på etanol och trivs med det. FOTO: ROLF JÖNSSON
Foto: Rolf Jönsson
Det är en rejäl upphämtning från tidigare år, vilket gör att ökningstakten här är snabbare än i något annat län.
- Det är ett viktigt trendbrott att gotlänningarna har fördubblat antalet miljöbilar. De drivmedel som finns i dag är tillräckligt bra för att motivera ett byte nu i stället för att se tiden an, menar Mattias Goldmann på organisationen Gröna bilister, som publicerat statistiken från BilSweden.
Under 2007 var 19,1 procent av alla nyregistrerade bilar på ön så kallade miljöbilar, mot 8,6 procent förra året. Det motsvarar 178 nya miljöbilar i år. Enligt Vägverket finns cirka 40 500 bilar på ön, varav en bråkdel, 0,65 procent, är miljöbilar.
Ingen etanol förut
En förklaring till den ändå låga andelen fordon som släpper ut mindre koldioxid är att det inte funnits möjlighet att tanka etanol här tidigare. Omkring två av tre miljöbilar som säljs går på etanol, E85.
Här har Gotlands kommun varit ett föredöme, enligt Mattias Goldmann, och påminner om Gröna bilisters utmärkelse "guldstjärnan" som kommunen fick tidigare i år för sitt miljöbilsarbete.
- De köpte etanolbilar fast det inte fanns några mackar. På så sätt har man skapat en efterfrågan. Och jag tror att diskussionerna om produktion av biobränslen på ön gör att fler skaffar miljöbilar och bidrar till efterfrågan, spekulerar Mattias Goldmann.
Miljövinst totalt
Numera finns tre bensinstationer i Visby som tillhandahåller E85, Statoil på norr och på söder och Shell vid Österby. Fler är på gång, och det finns REM (från raps) i Visby oc Hemse. Gas går inte att få tag på här.
Enligt Mattias Goldmann görs vår E85 till 75 procent av sockerrör och resten av svensk pappersmassa. Han uppger att minskningen av bilarnas koldioxidutsläpp är större än de utsläpp som görs för att få fram etanolen, och stödjer beräkningarna om miljövinst totalt på rapporter från naturvårdsverket, konsumentverket och vägverket.
Mer gas i framtiden
- Ungefär en sjättedel av Gotlands kommuns omkring 300 bilar är miljöbilar. Gotlänningarna är också bra på att köpa små, bränslesnåla bilar, fler än riksgenomsnittet, påpekar kommunens ekostrateg Helena Andersson.
Hon tycker att alla alternativa drivmedel behövs under en övergångstid, men tror att det kommer att användas mer gas i framtiden.
Att biologiska drivmedel tar åkermark i anspråk ser hon i dagsläget inte som en konkurrent till livsmedelsproduktionen.
- Det finns ett överskott av åkermark i EU. Drivmedel produceras på en procent, odlingen kan snabbt läggas om till mat och det är bra att hålla landskapet öppet. Däremot är det inte bra om produktionen sker under socialt vidriga förhållanden, menar Helena Andersson.
Västra Götaland och Stockholm toppar statistiken för nyregistrering
Totalt i landet har miljöbilsförsäljningen ökat med några procent
97 procent av allt drivmedel i Sverige är bensin och diesel
Det finns knappt 4 785 000 personbilar, lastbilar och bussar i Sverige
I november såldes 29 653 bilar i Sverige, varav 6 157 miljöbilar (nästan dubbelt så många som nov-06)
Som miljöbil räknas i korthet bilar som släpper ut max 120 gram koldioxid per kilometer (cirka 0,5 liter bensin per mil) och bilar för bränsle
gjort av förnybara drivmedel. Skattelagstiftningen och storstäderna har ytterligare definitioner
Det genomsnittliga utsläppet i landet är cirka 190 gram per kilometer
2006 släppte Gotland ut minst; 179 gram per kilometer
Stockholm släppte då ut mest ; 194 gram per kilometer (Danderyd toppade med 211 gram koldioxid per kilometer)
Källor: BilSweden, Miljöfordon.se, Vägverket
Totalt i landet har miljöbilsförsäljningen ökat med några procent
97 procent av allt drivmedel i Sverige är bensin och diesel
Det finns knappt 4 785 000 personbilar, lastbilar och bussar i Sverige
I november såldes 29 653 bilar i Sverige, varav 6 157 miljöbilar (nästan dubbelt så många som nov-06)
Som miljöbil räknas i korthet bilar som släpper ut max 120 gram koldioxid per kilometer (cirka 0,5 liter bensin per mil) och bilar för bränsle
gjort av förnybara drivmedel. Skattelagstiftningen och storstäderna har ytterligare definitioner
Det genomsnittliga utsläppet i landet är cirka 190 gram per kilometer
2006 släppte Gotland ut minst; 179 gram per kilometer
Stockholm släppte då ut mest ; 194 gram per kilometer (Danderyd toppade med 211 gram koldioxid per kilometer)
Källor: BilSweden, Miljöfordon.se, Vägverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!