Snabbare ger inte dyrare båtfärd

Destination Gotland kan tvingas sänka biljettpriset om färjan tar för lång tid på sig mellan Gotland och fastlandet. Däremot kan inte bolaget ta ut högre pris om båtarna körs snabbare än utlovat.

Gotland2008-10-03 11:17

Det nya trafikavtalet mellan Destination Gotland och Rikstrafiken ger Destination Gotland större frihet att variera priserna på sina turer. Det har vi beskrivit tidigare här på helagotland.se (se artikel). Variationer är möjliga mellan till exempel hög- och lågsäsong, och mellan olika tider på dygnet.
Ett förtydligande är dock på plats vad gäller sambandet mellan färjornas överfartstider och biljettpriset.

Max 195 minuter

För att sätta press på, eller stimulera, Destination Gotland att hålla ned överfartstiderna så innehåller avtalet en konstruktion som kopplar taket för vad Destination Gotland får ta betalt för sina biljetter till hur väl de håller sina turlistor.
Det görs genom att utgå från en norm för hur lång tid färjeresan ska ta.
Normen säger att mellan Nynäshamn och Visby ska det ta 195 minuter, och på Oskarshamnslinjen ska det ta 175 minuter.
Beroende på hur den genomsnittliga överfartstiden under ett år förhåller sig till normen så kommer pristaket att sänkas.
Med andra ord: för långsam trafik tvingar ned biljettpriset.
Däremot är det inte, som tidigare uppgetts, möjligt för Destintaion Gotland att ta mer betalt om de skulle klara kortare överfartstider än normen.

Läs mer här om hur det nya färjeavtalet påverkar dig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!