Snäcks camping ska få rejäl upprustning

Nu skall Snäcks Camping norr om Visby få sig en rejäl upprustning.
Det befintliga arrendeavtalet mellan kommunen och Sonny Lindgren har övertagits av ett dotterbolag till Kneippbyn (Snäcks Camping AB), som förklarat sig berett att under vissa villkor göra en satsning på campingen.
Målet är att här skall bli en fyrstjärnig camping med minst 200 bäddplatser i stugor. 110 av dessa platser skall kunna användas vintertid.

Gotland2003-09-25 04:00
Dessutom skall strand- och badplatsområdet ha iordningställts enligt kriterierna för "Blå flagg".
Kneippbyn (=Snäcks Camping Ab= Pigge Werkelin) skall göra de överenskomna förbättringarna fram till år 2006 och behöver då inte betala något arrende för perioden fram till detta år. Efter detta årtal har Kneippbyn rätt att köpa campingen i form av en tomträttsöverlåtelse.
Kommunen åtar sig å sin sida att via detaljplanläggning möjliggöra den skisserade utvecklingen.
Om inte Kneippbyn uppfyller sitt åtagande?
Då faller rätten till köp av campingen och dessutom skall arrendeavgift i efterhand betalas liksom ett vite.
<span class=MR>Avgiftsfria ungdomsresor</span>
Om kommunstyrelsen beviljar ett tilläggsanslag på tre miljoner kronor och om 7,5 miljoner kronor överförs från barn- och utbildningsnämnden till tekniska nämnden kan det bli avgiftsfria resor för ungdomar i kollektivtrafiken på Gotland. Det förklarar tekniska nämnden i ett av gårdagens beslut.
Propåer om att avgiftsfria kollektivresor för ungdomar borde prövas kommer från två olika håll, dels från centerns fullmäktigegrupp genom Eva Nypelius och dels i en annan skrivelse som gemensamt undertecknats av barn och utbildningsnämndens ordförande Brittis Bentzler (v) och tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (s). Motiven har varit likartade i båda fallen, nämligen att öka möjligheterna för Gotlandas unga att utnyttja kollektivtrafiken. En baktanke är också att bidra till ett ändrat beteende bland medborgarna genom att vänja de unga att åka kollektivt med förhoppning om att de skall fortsätta med detta i vuxenlivet.
<span class=MR>3 miljoner extra</span>
Tekniska förvaltningen har utrett frågan och räknat med att gratisåkandet skall gälla för de som är under 20 år, de som är mantalsskrivna på ön samt att resandet skall kunna göras under hela dygnet men bara under skolans läsårstider.
Tekniska förvaltningen räknar med att det kommer att bli ett inkomstbortfall på 1, 4 miljoner kronor på grund av utebliven försäljning av biljetter till barn och ungdom. Man räknar också med att avgiftsfria resor kommer att leda till ett ökat resande. Befintlig trafik kommer att behöva förstärkas med extra bussar och kostnaden för detta beräknas till 1,5 miljoner kronor.
Den summa på 7. 5 miljoner som måste överföras från barn- och utbildningsnämnden baseras på det antal elever som reser och deras reslängd i dag.
Av Gotlands cirka 13 000 ungdomar är det i dag 1 800 som får bussbiljetter.
<span class=MR>Hamntaxa för betorna</span>
Ett nytt försök från betodlarnas sida att komma billigare undan när det gäller varuavgiften för sockerbetorna som fraktas från Klintehamn till fastlandet avvisades av tekniska nämnden.
Betodlarna har tidigare fått nej när de försökt att få det tidigare avtalet om bettransporterna förlängt. Som ett alternativ hade man nu sänt in en begäran om revidering av hamntaxans varuavgift för sockerbetor så att den motsvarar de faktiska kostnader kommunen har. Det blev votering i ärendet i går. Tekniska nämndens majoritet menar att varuavgifterna inte är till för att finansiera ett visst hamnavsnitt eller område på en hamn och avvisar betodlareföreningens resonemang om detta.
­ Och om det är frågan om subventioner så måste det blir en fråga för kommunledningen. Det kan inte vi besluta om , säger nämndens ordförande Tommy Gardell.
Den borgerliga oppositionens fem ledamöter röstade emot och reserverade sig mot beslutet att inte gå betodlarna till mötes. De borgerliga menar att möjligheten att lata ut betor i Klintehamn skapats genom bidrag från EU och staten och att dessa bidrag bör ses på längre sikt än fem år.
Just nu verkar det alltså som om betodlarnas möjligheter att få hjälp av kommunen är prövade fullt ut.
<span class=MR> Skarphälls-rondell</span>
Den nya cirkulationsplatsen för trafiken i korsningen Endreväg-Skarphällsgatan på Skarphäll kan nu börja anläggas. Det har visat sig att projektet blir billigare än beräknat. I stället för 2,8 miljoner ser det hela ut att komma att kosta 2,2 miljoner. Skanska har antagits som entreprenör för anläggandet. Förhoppningen är att cirkulationsplatsen skall vara klar innan året är slut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om