Snart seglar Björn sina drömmars båt

Det är inte så ofta numera som det byggs en tremänning. Men att det händer finns det klart bevis för hemma hos båtbyggaren Jan
Norberg i Gammelgarn. I hans båtbyggeri ligger nu en kopia av den berömda "Kungen av Herrvik".
Den nya båten har tillkommit
sedan 20 januari så det är helt
klart ett nybygge.
Beställare är Björn Engström,
Othem. Han är en träbåtsentusiast som också är känd som upphittaren av den jättelika Spillingsskatten.

Gotland2003-04-02 04:00
Som intresserad träbåtsmänniska, ivrare för vikingatidsbåtar med mera införskaffade sig Björn Engström boken "Gotländska båtar" då den kom ut för drygt ett år sedan. Den utgavs av föreningen Allmogebåtar. Boken har skrivits av Björn Liljeros, även han - förstås - en träbåtsentusiast.
Bokens omslag pryds av en bild av "Kungen"för fulla segel. Man ser tre sprisegel, en fock och två toppar. Det är en syn som minst sagt tilltalar seglare.
­Det klack till i mig när jag fick se den bilden. Jag kände att en sån båt vill jag ha, berättar Björn Engström.
<span class=MR>Första tremänningsbygget</span>
Han tog kontakt med båtbyggaren Jan Norberg i Gammelgarn, som gärna ägnar vintrarna åt att bygga båtar. Jan har byggt ett 60-tal båtar tidigare, men aldrig en tremänning. En hel del tvåmänningar har det däremot blivit.
­Det har varit en rolig båt att bygga, konstaterar Jan Norberg när han och medhjälparen Gunnar Vends tittar på bygget som det bara återstår några detaljer att fixa på.
Beställaren Björn Engström har inte själv deltagit i själva bygget, men han har gått i skogen för att leta virke.
­Det är nästan det roligaste, tycker han.
Det gäller att hitta en bit gran där rot och stubbe innehåller det som kan bli spant (ränggar på gotländska) av. Det är en sport att kunna bygga en båt där spanten ej är skarvade. Björn har lufsat i skogen i diverse socknar.
Beställare och båtbyggare har alltså utgått från "Kungen av Herrvik", en tremänning som är värd ett eget litet kapitel.
<span class=MR>Byggd 1899</span>
När Erik Olsson, Korumpu, och hans medhjälpare försökte hitta en tremänning som var i bättre skick än de som fanns vid Koviksmuseet hamnade de i Kräklingbo hos bonden Arvid Jakobsson, Rågåkra. Målet var att hitta en båt som gick att göra en seglande tremänning av. Rågåkrabonden hade tagit hand om en snipa, som används sista gången ungefär vid första världskrigets slut. Den båten var byggd 1899 av båtbyggaren Per Olsson, Grogarns och den var ännu relativt väl bibehållen.
Den gamla båten renoverades i Herrvik av Axner Boddin och fick nya segel och blev segelklar. Erik Olsson berättade om den gamla båten och om en Gotland runt-segling i STF:s årsbok med Gotlandsinnehåll ett år på 60-talet.
Det är en skildring som håller än i dag.
Dagens båtbyggare Jan Norberg har mätt "Kungen"och gjort mallar med den som förebild.
­Den är 7,70 lång och 1,92 bred, kan han berätta.
Förebilden är vid det här laget 104 år gammal.
­Om man är noga med underhållet och framförallt ser till att båten kommer under tak på vintern så håller den länge, säger Norberg.
<span class=MR>Inget namn</span>
Björn Engström tror att det kommer att dröja någon månad innan det blir dags för sjösättning.
Vad han skall döpa sin tremänning till har han ännu inte bestämt, Han har några förslag som han håller för sig själv ännu så länge. Det kan ju hända att man hittar något bättre som utgår från de egenskaper båten visar när den väl kommer i sjön.
Den går det väl inte att kamma ifrån att den nya båten så att säga är av kunglig börd? Kanske tas det vid namnandet också någon hänsyn till att bygget är finansierat av skattemedel. Eller rättare sagt av hittelönspengar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om