Anmälan grundar sig i Gotlands Medias sponsring av evenemanget Tjejruset i somras. Sponsringen skedde genom att erbjuda annonsutrymme.
Svaide Roma skriver i sin anmälan att arrangemanget Tjejruset fick kraftig sponsorshjälp medan andra klubbar fick betala enligt gällande prislista för liknande arrangemang.
Med sin dominerande ställning på den gotländska mediamarknaden avgör Gotlands Media helt vilka arrangemang som lyckas dra folk eller inte, menar klubben.
Dominerande roll
Nils- Erik Åkesson, som företräder Svaide Roma vill nu att Konkurrensverket ska granska om det är ok att vissa får sponsring i form av annonser och andra inte, med hänsyn till Gotlands Medias dominerande ställning på den gotländska annonsmarknaden.
– Vi tycker att det ideella föreningsarbetet är viktigt för Gotland och erbjuder därför alla ideella idrottsföreningar på ön 50 procent rabatt på gällande prislista. Det är tråkigt att Svaide Roma väljer att göra en anmälan mot oss innehållande faktafel. Vi välkomnar en granskning då vi är övertygade om att vi inte har agerat fel, säger Patrik Björkander, marknadschef på Gotlands Media.