Socialen ett fall för JO

Socialförvaltningen på Gotland avslog utan att förklara varför.Nu måste regionen stå till svars inför Justitieombudsmannen.

Gotland2012-09-05 09:23

För dem som jobbar inom individ- och familjeomsorgen på Gotland är det viktigt med att vara tydlig. Att visa respekt, ödmjukhet och empati, och att uttrycka sig både muntligt och skriftligt så att den enskilde kan förstå.
Så står det i instruktionerna.
Men så har personalen inte agerat, anser en privatperson - en 45-årig kvinna i Visby - när de har hanterat hennes ansökningar om ekonomiskt stöd. Enligt kvinnan så har socialförvaltningen vid flera tillfällen låtit bli att både informera om beslut och att motivea avslag till bidragsansökningar. Kvinnan ansökte vid ett tillfälle om bidrag till glasögon som en läkare skrivit ett intyg om att hon behövde. Vid ett annat tillfälle ansökte hon om bistånd för att kunna köpa en bil för 5 000 kronor, vilket enligt henne var en förutsättning för det jobb hon har.  
Trots att hon uttryckligen bett om det har hon inte fått något beslut i sakfrågan, hävdar kvinnan, utan bara fått ett "slentrianmässigt yttrande" om att hon tillförsäkrats en skälig levnadsnivå.
Kvinnan skriver också att hon "vid flera tillfällen inte alls har kunnat förstå deras motiveringar och har då bett dem att förklara". När hon frågat om förtydligande har de "vissa gånger inte alls svarat, andra gånger informerat om att de redan svarat".

Efter att kvinnan gjort en anmälan till Justitieombudsmannen, JO, begär nu JO av region Gotland att inkomma med upplysningar och dokumentation om ärendet, senast i nästa vecka.
JO vill veta om det stämmer att förvaltningen inte har behandlat ansökningen om bistånd till glasögon och bil.
   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om