Söder hetast för kryssningskaj

Var ska den nya kryssnings-kajen ligga?Utanför vågbrytaren i norr. Eller söder om nuvarande hamnen.Politikerna har inte tagit ställning än. Men läget söder om hamnen känns ändå hetast.

Här, strax söder om Visby hamn, vid en cirka 300 meter lång pir, kan Gotlands kryssningskaj komma att byggas.

Här, strax söder om Visby hamn, vid en cirka 300 meter lång pir, kan Gotlands kryssningskaj komma att byggas.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2009-06-25 04:00
Kryssningskajen var det stora ärendet när tekniska nämnden sammanträdde i går. Den förstudie som gjorts presenterades och där finns två alternativa lägen redovisade.
Ett utanför vågbrytaren i norra delen av hamnen och ett söder om hamnen, ungefär där Kopparsviksbäcken rinner ut. Där ska kajen ligga vid en cirka 300 meter lång pir som byggs rakt ut från land.
- Båda alternativen är bra. Navigeringsmässigt är de jämförbara och båda har en mer än 90-procentig tillgänglighet. Men det södra läget har den fördelen att där kommer vi att få en kaj med två sidor och kan alltså ta emot två kryssningsfartyg samtidigt, sa tekniska förvaltningens chef Bertil Klintbom vid presskonferensen efter sammanträdet.
Tjänstemännen förordade därför placeringen söder om hamnen som huvudalternativ. Men politikerna gjorde ingen sådan rangordning.
- Vi jobbar vidare med båda förslagen. Nu ska det sökas externa pengar till finansieringen och vi går direkt in med en begäran om 400 000 kronor av kommunstyrelsen för arbetet med miljöprövningen, sa nämndens ordförande Kjell Skalberg (c).

Söder - dyrare alternativ
Ett problem om kajen byggs söder om hamnen är att man då hamnar mitt i området där dansk-lübska flottan förliste, vilket kan vålla bekymmer.
Dessutom finns skyddsföreskrifter för Kopparsviksbäcken.
Söderläget är även dyrare än alternativet utanför vågbrytaren. 190 miljoner kronor i stället för 145 miljoner kronor. Men i gengäld skulle man kunna dra in mer pengar med en kryssningskaj i söder eftersom den kommer att kunna ta emot fler anlöp. I den ansökan till miljödomstolen som nu ska sammanställas kommer båda alternativen att finnas med. Beslut om vilket läge man sen väljer tas i ett senare skede.
När kan alltihop vara klart?
- I utredningen säger man att kajen som tidigast kan stå klar år 2012, men det låter väl optimistiskt. Något år till får vi nog räkna med att det tar, säger Kjell Skalberg.
Före 2015 då?
- Ja, då ska den absolut vara klar, svarar Kjell Skalberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om