Soffägare får delvis rätt hos ARN

Två nya soffor eller 49 480 kronor tillbaka krävde mannen vars kuddfodral krympt i tvätten, nu får han delvis rätt hos Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar att företaget betalar tillbaka 2200 kronor till mannen.

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar att företaget betalar tillbaka 2200 kronor till mannen.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Gotland2020-01-18 09:32

En gotländsk man får delvis rätt av Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som rekommenderar att han återbetalas 2 200 kronor för ett soffköp som skedde i en gotländsk möbelbutik under hösten 2015.

Mannen man har i en anmälan till ARN krävt 49 480 kronor tillbaka för två soffor han köpt, alternativt omleverans av två nya soffor av samma modell. Anledningen till kraven mot möbelbutiken är att klädseln till de båda sofforna krympt så pass mycket i tvätten att de nu är oanvändbara. 

Mannen maskintvättade först ett av tygfodralen själv i 30 graders värme och upptäckte att det efter tvätten krympt cirka 20 procent. Efter detta ska han enligt anmälan uppsökt företagets tvättråd för produkten, varpå han blev rekommenderad att istället använda sig av kemtvätt. Resterande tygfodral lämnades in på kemtvätt men trots detta krympte de också. 

ARN menar nu att mannen har rätt till pengar tillbaka för värdet av det tygfodral han tvättade på egen hand. I och med att fodralet skulle tvättas i kemtvätt borde säljaren informerat om detta vid köptillfället. ARN skriver att kostnaden för resterande krympta tygfodral inte är något som möbelbutiken ska behöva stå för då de innan tvättillfälle nummer två informerat mannen om de gällande tvättråden. Nämnden fastslår också att det inte är "särskilt sannolikt" att tygfodralen skulle ha krympt om de tvättades enligt tvättråden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!