Söker oberoende kapten till utredningen

Haverikommissionen söker i flera länder efter en kapten som kan informera om hur det är att framföra en båt av Destination Gotlands typ. Tekniskt sett har inga fel hittills konstaterats.

Gotland2009-07-28 04:00
Efter uppgifterna att en radar på olycksdrabbade HSC Gotlandia 2 nyligen reparerats kallades personal från tillverkaren in för att undersöka om det fanns några fel.
- De preliminära resultaten visar inga fel på radarn. Radarn tycks ha visat det den ska, men hur den informationen uppfattats av besättningen vet vi inte, säger haverikommissionens utredningsordförande, gotlandsfödde Göran Rosvall.

Inget tekniskt
Vad man i dagsläget vet fanns inga tekniska problem på någon av båtarna som kolliderade. Haverikommissionen samlar nu förutsättningslöst in information från alla tänkbara håll. Det innefattar ritningar över båtarna, hur de är att framföra, etcetera. Utan att binda sig vid någon teori ska sedan pusslet läggas och förklaringen till olyckan framträda.
Man inriktar sig nu på operativa förklaringar och söker bland annat en välrenommerad kapten som har erfarenhet från stora vattenjetbåtar. Haverikommissionen vill ha en person som inte har någon koppling till Gotlandsbolaget och söker i länder som Norge, Danmark, Finland, England och Kanada.
- Jag har i dag kontaktat den Norska haverikommissionen för att höra om de känner till någon lämplig person som kan berätta hur sådana här fartyg fungerar, berättar Göran Rosvall.

På rätt plats
Trovärdigheten är viktig i Haverikommissionens arbete. Göran Rosvall understryker att hans enda koppling till Gotlandsbolaget är att han åkt färja många gånger.
Det fartyg som låg för ankar norr om farleden i Nynäshamn, i närheten av olycksplatsen, har nu återkommit. Utredningschef Magnus Hammarqvist säger efter ett första besök på fartyget att inga konstigheter framkommit. Båten fanns på avsedd ankarplats och uppges ha sett Gotlandsbåtarna på radarn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om