Regeringen avsatte i våras en halv miljard kronor till lärarassistenter, som ska avlasta lärarna i skolan. Landets kommuner och skolhuvudmän kunde fram tills nyligen söka statsbidraget som ska gå till att anställa lärarassistenter. Dagens Nyheter rapporterade i förra veckan om att kommunerna bara sökt 38 procent av pengarna, vilket innebär att nästan 300 miljoner kronor brinner inne.
Privata skolan Guteskolan har lämnat in en ansökan om drygt 92 000 kronor. Men Region Gotland kunde ha sökt och fått drygt 2,2 miljoner kronor, enligt uppgifter från Skolverket till GA. Men likt många andra huvudmän har de inte sökt några pengar. Enligt grundskolechefen Torsten Flemming beror det delvis på att bidraget kommer med ett motkrav: att skolhuvudmannen, i detta fall Region Gotland, går in med lika mycket pengar som fås från staten.
– Jag och min ekonom tittade på det och kom fram till att med nuvarande sparbeting kunde vi inte se möjligheten att söka. Sedan var det väldigt ont om tid. Vi fick direktiven i oktober, och skulle ha anställt lärarassistenter mellan augusti och 1 november, vilket vi inte hade gjort, säger Torsten Flemming.
I höstens budget utökade regeringen bidraget till en miljard kronor, som går att söka nästa år. Då hoppas Torsten Flemming att Region Gotland kan söka pengarna.
– Vi vet ännu inte hur mycket pengar vi kommer att kunna söka, men jag har gett rektorerna i uppgift att titta på det. Om rektorn har utrymme i budgeten kan de kanske anställa i alla fall en person, eftersom halva tjänsten betalas av statsbidrag, säger han.
I de gotländska skolorna är inte lärarassistenter en helt ny tjänst, utan regionen har redan anställt några.
– När det riktade statsbidraget för en likvärdig skola kom bestämde vi oss för att prova att anställa några, i förhoppning att underlätta lärarnas arbete, säger Torsten Flemming.
Tanken med lärarassistenter är att de till exempel kan vara rastvakter och sköta administrativa uppgifter, så att lärare kan ägna sig åt undervisning och planering av lektioner. Till nästa år har dock Skolverket breddat beskrivningen av vilka uppgifter en lärarassistent kan ha, vilket Torsten Flemming tycker är positivt.
– Av de lärarassistenter vi anställde märkte vi ganska snabbt att de snarare blev elevassistenter, en resurs till de elever som behöver det. Det var där behovet fanns.