Speedwaybana till Traume

Bysarna, Gotlands kommun och Visby AIK är muntligt överens.

Gotland2007-03-29 06:00
SPEEDWAY: Många, långa och utdragna har diskussionerna varit.
Men nu är det i det närmaste klart.
Det är i Traume-området som Gotlands nya speedwaybana ska hamna.
Efter år av förhandlingar med kommunen och andra involverade är nu Bysarna mycket nära en lösning.
Traume är området som gäller, och GT-sporten kan nu avslöja att representanter från Bysarna, Gotlands kommun och Visby AIK (som äger Traume) är muntligt överens, även om inga formella beslut tagits ännu.
Därmed har en lång tvist om var Gotlands nya speedwaybana ska ligga efter det att Galgberget bebyggs med bostäder.

"Det är Traume som gäller"
Per Hultgren, vice ordförande i Bysarna och delaktig i arbetet med att få fram en ny speedwaybana, bekräftar att enigheten är stor.
- Ja, efter att ha tittat på tio, elva ställen totalt, har vi nu, ihop med politiker från miljö och hälsa och även från byggnadsnämnden och tekniska nämnden, enats - vi är inriktade på en plats. Och det är Traume som gäller, bekräftar Per Hultgren.
Att Visby AIK:s anläggning redan finns i Traume underlättar även för Bysarna, eftersom man dels har tillgång till bland annat omklädningsrum och övernattningsmöjligheter, dels en parkering i anslutning till området.
- Vi är överens med Visby AIK om att vi nog ska kunna samsas om platsen. De äger den största delen av marken där ute, men även en annan markägare i området är vidtalad och med på att låta oss vara där, säger Per Hultgren.
Bysarna anlitar nu en konsultfirma som ska göra en riskanalys, dels av området i Traume och dels av Bysarnas verksamhet.

Parkering normalt ett problem
Något som skulle kunna äventyra bygget är det faktum att Traume ligger i ett så kallat vattenskyddsområde, men enligt vad GT-sporten erfar har representanter inom kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd redan informellt enats om att godkänna speedwaybaneplanerna i Traume-området.
- En parkering är normalt det största problemet när det gäller sånt här - en parkering är en större risk än vår verksamhet, våra speedwaycyklar - men eftersom Visby AIK redan har en godkänd parkering vid Traume så har man redan kommit långt, resonerar Per Hultgren.
Bysarna skissar nu på ett förslag till hur anläggningen ska se ut, men koncentrerar sig till en början på själva speedwaybanan och omgivande säkerhetsanordningar. Annat, såsom bland annat lampor och läktare, kommer i andra hand.
- Vi kanske får köra i lite mindre skala till att börja med, menar Per Hultgren.

Ny väg - och kansli
Diskussioner förs även om att anlägga en ny väg in till området, för att inte behöva åka samma sträcka som när man ska till fotbollsplanerna i området.
Dessutom planerar man att hyra in sig i Visby AIK:s anläggning för att bland annat få ett kansli på området i anslutning till speedwaybanan.
Med andra ord, det verkar som om gotländsk speedway har säkrat sin framtid.
Kontraktet på Galgberget, där man kör på dispens kommande säsong, sträcker sig över sommaren 2007.
FAKTA/ Sista säsongen på Galgberget
Bysarna kör nu på dispens på sin bana på Galgberget, eftersom klubbens kontrakt med kommunen om att få använda marken där egentligen gick ut vid årsskiftet, 2006-2007. Men man fick bli kvar en säsong till.
Så här ser schemat ut för Bysarnas stundande division I-säsong:
Premiär borta mot Nässjö den 9 maj. Därefter följer ännu en bortamatch, mot Team Kumla den 23 maj.
Hemmapremiären sker den 13 juni, mot Filbyterna.
Övriga schemat: 20/6 (hemma) Eldarna, 27/6 (h) Gävle, 4/7 (h) Nässjö, 25/7 (h) Team Kumla, 8/8 (borta) Filbyterna, 15/8 (h) Team Canvac, 22/8 (b) Eldarna, 29/8 (b) Gävle.
Reservdagar: 6 juni och 11 juli.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om