Spegeln som visar en perfekt bild

I går kom Flicka till Visby. Med teater, tävlingar och en massa information.
Och en stor spegel som visar bilden av den perfekta människan - du eller jag eller vem som helst som råkar stå framför den!
-Du duger som du är, är budskapet Flicka vill förmedla.

Gotland2004-06-11 04:00
Flicka är ett projekt som startats av socialdepartementet på initiativ av barn- och familjeminister Berit Andnor.
Syftet är att stärka framförallt unga flickors självbild och självkänsla. Att skapa motbilder till medias ofta hårt utseendefixerade och sexualiserade bilder av unga kvinnor.

<span class='mr'>Väcka debatt</span>
Man vill också väcka debatt, både bland reklammakare och mediefolk och bland föräldrar och ungdomar.
Branschfolk uppmanas till större självkritik och ansvarstagande; till att fundera mer kring hur de bilder de förmedlar påverkar barn och unga.
Och de unga uppmanas till kritiskt tänkande. Till att ifrågasätta reklambilder och kommersiella budskap om hur man ska se ut och vara.
Vid utställningsborden på Öster centrum i går fanns bland annat små foldrar med "Första hjälpen - snabbguide till att tänka kritiskt". Den innehöll även en liten rättighetsguide.
l Du har rätt att själv bestämma hur du ska vara.
l Du har rätt att utvecklas i din egen takt.
l Du har rätt att säga ifrån direkt när du blir ledsen eller arg.
l Du har rätt att inte bli stressas av overkliga skönhetsideal.
På en annan broschyr kunde man läsa: "Ursäkta, vem bestämmer vad "perfekt" är?"
Svaret fanns strax intill. På en av tältväggarna hade arrangörerna hängt upp en stor spegel. Med stora bokstäver talades det om att den som visades i bild där var PERFEKT!
-Vi vill tala om för unga flickor - och även pojkar - att de duger. De duger precis som de är, sa Marie Svanerud, som är en av de informatörer som reser runt med Flickaprojektet.

<span class='mr'>Angeläget projekt</span>
I vanliga fall arbetar hon med information inom Riksföreningen anorexi/bulemi-kontakt och hon tycker att Flicka är ett mycket angeläget projekt.
-Det finns så mycket krav, uttalade och outtalade idag. Och ett skönhetsideal som är väldigt ogeneröst.
-Barn tillåts inte vara barn längre, redan i 10-11-årsåldern börjar flickor mäta sig med idealen. Och dessutom har vi en väldigt stressad föräldrageneration, mammor på dryga 50 som vill se ut som 20. Allt detta gör att många, främst flickor, mår dåligt.

<span class='mr'>Svårt att förändra</span>
Marie Svanerud vill att unga flickor ska få känna att de duger, att de har rätt att vara precis som de är.
-Lyckan sitter ju inte i ett vackert yttre, den kommer inifrån, sa hon. Kan vi ge tjejer en inre styrka kommer de att känna sig både vackra och lyckliga, trodde hon.
Mikaela Lindell och Josefine Thomsson från Solbergaskolans årskurs 8 trodde inte att kampanjen Flicka kommer att kunna ändra så mycket.
-Men det är bra att dom försöker, sa dom.
Och det ÄR svårt att vara ung tjej idag. Det höll de helt med kampanjledarna om.
-Det är så mycket bilder och uppfattningar om hur man ska vara. I reklamen, på teve, i film och tidningar. Det är klart man får komplex, tyckte Mikaela.
-Är ni inte nöjda med er som ni är då?
-Nej, det är vi verkligen inte, svarade de.
Hittills har Flicka-projektet turnerat runt i Sverige i en dryg månad. Sju städer har besökts, huvudsakligen i Norrland. Efter Visbybesöket gör man uppehåll över sommaren för att återuppta turnerandet i höst. Totalt ska 26 städer besökas. Avslutning blir det i Stockholm i slutet av oktober.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!