Spelar med känslor i virtuella världar

Hon utvecklar spel som handlar om mänskliga relationer och med karaktärer vars förmågor styrs av känslorna hos deltagarnas olika personligheter.

Känslor i en virtuell värld. Något helt nytt i multimediaspel.

Känslor i en virtuell värld. Något helt nytt i multimediaspel.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2011-01-07 04:00

Hennes forskning fokuserar på att relationerna mellan människor i virtuella världar inte behöver vara annorlunda än fysiska möten mellan människor i den analoga värld vi lever i.

Det handlar om multiplayer med karaktärsdrivet berättande och spänningsfältet mellan berättelsen i den virtuella världen och den berättelse som uppstår när människor möts.

- Jag samlar på känslor och skapar karaktärer. I stället för ta fram berättarstrukturer jobbar jag med ett karaktärsdrivet berättande i spelet, förklarar hon.

Mirjam Eladhari är lektor med undervisning och handledning i spelutveckling med inriktning mot karaktärsutveckling och dataspel. Samtidigt forskar hon och utvecklar spel med fokus på mänskliga relationer.

- Forskningsmedel ger fantastiska möjligheter att testa idéer, att få lyckas och misslyckas och prova igen. Det intressanta i forskningssituationen är att skapa ny kunskap och inte mera pengar, slår hon fast.

I spelforskningsstudion får grupper av personer testa det spel som hon har utvecklat. 13 olika känslor, som förvirring eller smärta, finns inlagda i systemet.

- Du är dig själv och lägger in din person i en fiktionsvärld som är långt från vardagen. Frikopplad från den vanliga världen kan vi lära oss mycket om oss själva, våra känslor och roller givna av andra, konstaterar Mirjam.

Hon berättar att testpersonerna först gör ett psykologiskt personlighetstest med frågor som ringar in olika egenskaper vilka kopplas till förmågor. Exempelvis kan en depressiv person förstå sorg och kan med den som specialförmåga hjälpa andra. Som en introvert och deppig personlighet kan det vara svårt att klara sig men får hjälp av medspelare med andra egenskaper och förmågor.

- Det krävs samarbete i gruppen för att hjälpa varandra och föra spelet vidare.

- Karaktärernas specialförmågor innebär att man kan ge och få energi, till exempel för att hantera smärta, tandläkarskräck eller komma över gamla oförrätter.

I testsituationen bygger hon upp ett scenario för gruppen med en nybörjare och två som har spelat tillsammans tidigare. Rollspelet i relationerna och specialförmågor kodas och sedan skapas manifestationer av något negativt, som avsked eller oro, som spelarna sedan hjälps åt att lösa.

- En testomgång är klar och nu väntar en fas med databehandling med analys av resultatet. Sedan börjar jag om igen med en ny berättelse som ageras och skapas i testet, förklarar Mirjam Eladhari.

Från början humanist och beteendevetare med litteraturvetenskap som specialitet upptäckte hon dataspel 1995. Hon började med klassiska berättelseformer och upptäckte att den linjära berättelsemodellen bröts när multiplay kom.

- Dataspel är det intressantaste i världen och jag insåg att jag måste lära mig att programmera. Jag jobbade som webbredaktör, utbildades i programmering vid högskolan, fick jobb på en spelfirma i Stockholm och gjorde multimediaproduktioner och spel, bland annat Diamantmysteriet i Rosemond Valley.

Hon insåg att mycket handlade om litteraturteori med en story där alla detaljer skulle leda framåt. Berättelselogik i dataspel blev ämnet för hennes magisteruppsats.

2002 öppnades en studio för spelformgivning på Gotland där Mirjam fick en arbetsplats med möjlighet att forska i gamestudion.

"Characterising action potential in virtual game worlds applied with mind imodule" är titeln på avhandlingen hon spikade upp på Almedalsbiblioteket i våras.

- Att offentliggöra sin avhandling genom att spika upp den tre veckor före disputationen är en gammal akademisk tradition. Det var nytt för mig och jag blev glad när rektor kom med förslaget. Spikning är en ritual och markering, säger Mirjam Eladhari.

* Virtuella världar är simulerade miljöer där användarna kan interagera med varandra via datoranimerade representationer av sig själva, kallade avatarer. De datorgenererade världarna har ofta avancerad grafik, och är i huvudsak avsedda för spel.

* I virtuella världar kan tusentals spelare spela samtidigt över internet. Spelet pågår i realtid, vilket innebär att världen är igång och spelet drivs vidare av de användare som för tillfället är aktiva, också när en eller flera användare har slagit av sin dator.

* En del av de karaktärer som bebor världen har olika egenskaper, som god eller ond. De utgör rollfigurer i en mer eller mindre löst sammanhängande berättelser som driver spelet framåt. Sådana spelbara karaktärer är avatarer, och utgör spelarnas virtuella "jag".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!