Spelrum en mötes- plats bara för flickor

Gotland2007-01-20 06:00
Pang, pang. Du är död och jag som sköt först vann. Gull, gull. Rosa och guld och jag som sminkade snyggast vann. Spelbranschen är ny men traditionell, fylld av schabloner och låst i stereotypa värderingar.
- Supermarit vill ändra kvinnors inställning till spel och spelande. Kvinnor spelar. De måste upptäcka spel som en konst- och kulturform. Därför är det viktigt att nå de yngre flickorna, de som intresserar sig för spel och som vill utbilda sig.

Marie Pettersson som är projektledare för Supermarit Spelrum, pekar på värdet i det tjejer och kvinnor gör och ser därmed möjligheter till förändring. Dagens spelbransch domineras av pojkar och män, av action och machoideal. De spel som riktas till tjejer tycks ofta handla om smink eller hur man blir populär.
- Spelbranschen vill ha fler kvinnor i spelproduktionen, men då gäller det att förändra attityderna till spel och spelande. Det finns gott om plats för fler kvinnliga spelskapare och branschen vill gärna öka antalet kvinnor i spelproduktionen. För att utnyttja den möjligheten måste kvinnornas inställning till spel och spelande ändras.
Kvinnorna i projektet konstaterar att det finns för få kvinnor i dataspelvärlden och det vill Supermarit ändra på. Med mer konst, teater, film, foto, animation, performance och andra konstnärliga uttryckssätt skulle spelvärlden skapas om spelvärlden.
- För att få en förändring måste vi satsa på ungdomarna. Spelrum är den del av Supermarit som riktas till tjejer i ålder mellan 13 och 20 år. Tjej-lan och workshops är aktiviteter då tjejer bjuds in att spela, testa spel och göra spel, tävla i spelskapande och delta i Dream hack.
Med bidrag från EU mål 2 öarna, Gotlands kommun, Nutek och Arvsfonden, har projektet kunnat finasieras och utvecklas.
- Det gäller att tänka nytt och att låta tjejerna ta plats i en mansdominerad värld. Det handlar om allt från programmering och lära sig de grafiska verktygen och att exempelvis bygga en egen dansmatta. Det låter märkligt.

Dansmatta? Kan man dansa in i spelvärlden? Stereotyper och schabloner eller fritt och nyskapande. Spelrum öppnar upp för framtidens spelskapare och tar en referensgrupp till hjälp.
Johanna Sirc är en av deltagarna i gruppen. En gång i månaden träffas tjejerna som jobbar ideellt med att planera spel för kommande lan, de diskuterar spel, och hittar på och bygger egna spelkomponenter.
Hon är dansestet och går sista året på gymnasieskolan. Spelintresserad kom hon tidigt in i Spelrums verksamhet. Där jobbar hon framförallt med Dream hack, testar spel, spelar själv och tävlar.
- Pappa har jobbat med spel så spel har alltid funnits hemma hos oss. När jag gick i sjuan på Solbega lärde jag känna Lisa Lindell och fick genom henne kontakt med Supermarit och kom med i projektets referensgrupp.
Albertina Sparrhult går första året på den treåriga högskoleutbildningen i spelutveckling med grafik. Hon började spela som liten och tycker fortfarande om att spela.
För framtiden ser hon fram mot att jobba som spelutvecklare. Spelteori och psykologi, liksom visuell form och karkatärsdesign är vad som lockar henne.
- Som spelutvecklare har jag stor nytta av min utbildning som animatör, i formgivning och design. Och min kompetens har jag också anvädning för med Supermarit när jag är med på möten och är ute och föreläser på temadagar och jobbar med projektets hemsida.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!