Det uppger TT i dag. Under årets tre första månader har annonsmarknaden ökat med tre procent jämfört med samma period föregående år. Annonsmarknaden beskrivs stå stark, däremot är det stora skillnader när det gäller de olika medietyperna. Papperstidningarna fortsätter att tappa i landet dock inte på landsbygden där landsortspressen gick plus med en procent. Största ökning står annonsering i tv och på internet som ökade med cirka tio procent.
Samma positiva tendenser visas på Gotland. Gotlandsmedia AB:s försäljningschef Mikael Ogestad uppger att Gotlandsmedia visar på plus under det första kvartalet i år.
- Vi är på plus tio procent och har ökningar på alla våra medier: print, webb/mobil samt radio. I alla kanaler har vi tagit marknadsandelar totalt. Den största ökningen står webben för med sina 57 procent, säger en nöjd Mikael Ogestad.
Stark annonsmarknad även på Gotland
Inte sedan Sveriges Mediebyråer påbörjade sina mätningar av annonsmarknaden 2006 har medieinvesteringarna varit så höga.
Mikael Ogestad blir ny försäljningschef på Gotlands media.
Foto: Krister Nordin/ARKIV
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!