Starkare räddare från ovan

Norrlandsflyg har investerat 100 miljoner kronor i en ny räddningshelikopter i Visby. Den nya helikoptern är tillverkaren Sikorskys senaste modell, som har starkare motorer och bättre prestanda än den gamla.

Veckans besättning. Räddningshelikopterns besättning framför den nya helikoptern. Fr v: teknikern Jan-Olof Pettersson,  ytbärgaren Rickard Gillberg, och piloterna Johan Agin och Björn Zachrisson.

Veckans besättning. Räddningshelikopterns besättning framför den nya helikoptern. Fr v: teknikern Jan-Olof Pettersson, ytbärgaren Rickard Gillberg, och piloterna Johan Agin och Björn Zachrisson.

Foto: Ulf Glimfalk

Gotland2008-12-02 04:00
Räddningshelikoptern på Gotland drivs sedan några år tillbaka av det privata företaget Norrlandsflyg som lyder direkt under Sjöfartsverket.
Räddningshelikoptern har 15 minuters beredskap vilket innebär att besättningen bor i anslutning till hangaren på flygfältet. Helikoptern har en besättning på fyra man som består av en ytbärgare, en tekniker och två piloter. Det är tre besättningar som byter av varandra och jobbar en vecka i taget.

Mycket sjötrafik
I gotländska farvatten är räddningshelikoptern speciellt viktig eftersom här är mycket kommersiell sjötrafik året om. Helikoptern här ska göra uppdrag främst i södra Östersjön men också stötta grannländer med uppdrag.
Norrlandsflyg har nu köpt in två nya helikoptrar av märket Sikorsky S76C++. En har placerats i Sundsvall och den andra alltså i Visby.
Helikoptern har, som den förra, två motorer men de nya är ännu starkare vilket ger större säkerhetsmarginaler. Om en motor skulle stanna så kan helikoptern flyga hem med enbart den andra.
Utrustad med en reservtank kan den nya vara iväg i fyra timmar innan den behöver fylla på bränsle.

Startar på många larm
Helikoptern i Visby gör 200 uppdrag om året. De flesta är dock inte skarpa eftersom den startar på många larm och många gånger får återgå till basen igen, utan utfört uppdrag.
Den hämtar dock människor från båtar 60-70 gånger om året och gör en hel del eftersök när det gäller fritidsbåtar - det sistnämnda har dock minskat.
Den söker även efter människor som har fallit överbord från finlandsbåtarna och gotlandsfärjan.

Nio får plats
Helikoptern kan ta ombord 800 kilo mänsklig last - som mest har man räddat nio personer på ett uppdrag. Oftast handlar det dock om räddningsaktioner då ytbärgaren hissas ned och hämtar upp en enda person.
Anders Anderfalk, Norrlandsflygs informationschef, berättar att företaget redan har gjort en beställning på fem nya helikoptrar av den modell som kommer efter S76C++ och heter S76D.
Den kommer att ha ännu bättre räckvidd och ska levereras om tre år.

Alla nationer med kust har skyldighet att tillhandahålla sjöräddning för i första hand den kommersiella sjöfarten.
Sjöräddning för fritidsbåtar är frivilligt för varje land.
Norrlandsflyg har fem baser i Sverige: Sundsvall, Norrtälje, Ronneby, Göteborg och Visby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om