Starkt budskap ska få unga att köra nyktert
Rattfylleriet ökar. Varje dygn kör uppskattningsvis 16000 berusade på svenska vägar. Det dödar någon var 60:e timme, 150 per år.Unga är överrepresenterade i statistiken där finns alkohol med i bilden i var tredje dödsolycka.Nu enas krafterna för att vända läget, med hjälp av ett budskap som borde vara självklart: Dont drink and drive!I går anlände det målgruppsanpassade och mycket starka projektet till Visby hamn.
Statistiken över hur många ungdomar som kör och dör i alkoholrelaterade trafikolyckor är inte exakt. Vad man vet är att alkohol- och droganvändandet ökar och kryper nedåt i åldrarna. Rattfylleriet ökar också, allra mest bland yngre förare de flesta män.
Uppskattningsvis var tredje rattfyllerist är mellan 18 och 24 år. Samma åldersgrupp utgör en tredjedel av alkoholrelaterade dödsolyckor i trafiken. Två av tre ungdomar har åkt i bilar som körts av en berusad.
Enligt Statistiska centralbyrån förekom det för fem år sedan 12127 fall av rattfylleri och grovt rattfylleri i Sverige. I fjol var siffran närmare 20000.
Totalt sett räknar man med att 16000 kör berusade varje dag och att antalet unga som kör berusade är dubbelt så stort som det var för bara några år sedan.
Ändrade attityder och alkoholliberaliseringen ökade införselmöjligheter, nya alkoholdrycker och sänkt skatt på starköl kan vara en orsak, liksom att allt fler ungdomar tar körkort.
<span class=MR>Långsiktig tanke</span>
På förekommen anledning har Vägverket i år i samarbete med bland andra Motorförarnas helnykterhetsförbund, radiokanalen NRJ och Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning dragit igång en flerårig, nationell storsatsning för att påverka ungdomar att inte köra onyktra.
De samlas under den målgruppsanpassade parollen Dont drink and drive och genomför till att börja med två parallella sommarturneer. Tanken är att begreppet ska fastna i ungdomarnas medvetande inför kommande informationsprojekt i skolor och liknande. Förhoppningen är att långsiktigt ändra ungdomars attityder och beteenden, genom att påvisa de möjliga effekterna av felaktiga val.
Med ungdomarna i fokus har man valt att förlägga turnén till sammanlagt 16 platser som besöks av många yngre, exempelvis Hultsfredsfestivalen, Pridefestivalen och Visby. Dessutom omgärdas budskapet av allehanda sommaraktiviteter med andra samarbetspartners.
I går anlände turnén till Visby hamn, där den stannar till på söndag.
<span class=MR>Starka bilder</span>
Basen är en svart trailer innehållandes en ljud- och bildutställning. Intrycken är verklighetsbaserade, starka och rakt på sak.
Bilar som framförs av rattonyktra jämställs med vapen som dödar 150 svenskar varje år.
Tidningsklipp och bilder illustrerar den mörka verkligheten och människorna i den.
En syster läser sitt allra första tal till sin lillebror Erik. Inte på hans examen, som hon tänkt, utan under den rättegång som fällde den rattfulle 22-åring som tog Eriks liv.
Besökaren bjuds också på tio handgripliga tips på hur man kan hindra sin kompis från att dricka och köra. Andemeningen är att "vad som helst är bättre än inget alls".
Målgrupp. Unga förare löper 900 gånger större risk att åka ut för en olycka om de har 0,5 promille i kroppen. Alkohol finns med i bilden i var tredje dödsolycka med unga förare. Nu hoppas bland andra Vägverket och MHF att den långsiktiga satsningen Dont drink and drive ska förändra attityder och rädda liv.
Informatör. Pernilla Forsberg är projektledare för den nationella sommarturnén Dont drink and drive, som syftar till att långsiktigt förändra ungdomars attityd och beteende gällande rattfylleri. I går anlände projektet till Visby hamn. "Många blir lite ledsna, fast på ett positivt sätt. Alla känner någon som kört rattfull eller som till och med dött på grund av det det händer inte bara andra" konstaterar Pernilla.Foto: JAEL RÄISÄNEN
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!